Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
I Eftermiddag bjuder vi på senaste nytt, kulturtips, sport och mycket mer.

Tips: Så kommer du igång med vårens löpträning

Publicerat tisdag 19 april 2011 kl 15.45
Anette Flinke från Team Blekinge ger oss konkreta löpartips. Ett är till exempel att inte använda skor som är mer än ett år gamla eftersom gummit torkar och tappar spänst. Foto: Rebecka Gyllin/Sveriges Radio.

Anette Flinke är en van löpare som sprungit maraton hela elva gånger. Inför årets löparsäsong bad vi henne dela med sig av några tips som gör det enklare för dig att komma igång. Varsågod!

* Börja med att springa en kort sträcka och långsamt.
* Bygg upp konditionen försiktigt - lägg t ex upp ett program där du springer 1 minut - går 9 minuter - springer 1 minut - går 9 minuter osv. Öka på antalet springminuter varje vecka.
* Försök springa på så mjukt underlag som möjligt, undvik asfalt.
* Kolla över dina löparskor. Är de mer än ett år gamla? Köp nya, gummit blir gammalt.
* Ha inte för mycket kläder på dig, du blir varm av löpningen.
* Ta på dig tajta kläder - då känner du dig lättare.
* Om du har svårt att komma ut - ta hjälp av löparföreningar som har nybörjarträning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".