Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Psykoterapeuten Allan Linnér möter lyssnare i ett terapeutiskt samtal.

Hur ska jag göra med min ökande klaustrofobi?

Publicerat onsdag 27 januari 2010 kl 11.43

Hej Malin,
Jag är en man på drygt 60 år. Jag har aldrig haft några psykiska problem, tvärtom betraktas jag som ovanligt stabil. Jag har vissa fobier som rädsla för höjder och spindlar men jag har noterat att det går att träna bort dem delvis.
Jag har dock en fobi som sakta bara blir värre och som inte går att träna bort nämligen någon sorts klaustrofobi. Jag får den när jag inte kan röra armarna och den kommer speciellt i samband med värme och mörker. Jag kan ligga och sova och mitt i natten vakna och gripas av panik, vara tvungen att röra mig, ta av mig pyjamasjackan, ofta stiga upp ur sängen. Det kan verka harmlöst men känslan är så stark att jag tror att jag skulle bli fullständigt galen om jag inte kunde göra detta. Om någon sade att jag skulle få en miljon kronor om jag låg orörlig i en minut så skulle jag bara skratta, jag tror att jag hellre skulle vilja dö än tvingas ligga stilla i säg fem minuter. Jag har försökt bl.a. med hyperventilation men paniken kommer för snabbt.
 
I dagsläget så medför min fobi, eller vad det är, inga större problem. Jag har aldrig kunnat ligga i trånga sovsäckar, i en trång båtruff eller ha vissa kläder typ anorak, men sådant går att undvika. Däremot har jag inga problem med t.ex. hissar. Vad jag är rädd för är att när jag blir äldre hamna i en situation där jag är hjälplös och kanske bäddas ned utan att kunna röra mig. Är fenomenet känt eller vanligt och finns det något att göra?
Mvh Nils

Hej Nils!
Fobi är en diagnos som enligt DSM IV innehåller ett antal kriterier varav ett är att "det fobiska stimulit undviks helt eller uthärdas under intensiv ångest eller plåga." Ett annat kriterie är att problemet "i betydande grad stör" ett normalt fungerande i vardagen och medför ett "påtagligt lidande."

Det är bara du själv som kan avgöra vad som är ett påtagligt lidande och hur mycket problemet påverkar ditt liv. Du skriver I ditt brev att det inte är något stort problem just nu, men att du oroar dig för att det kan bli det I framtiden. Om det är så blir mitt råd är att du utgår från hur det är just nu och försöker undvika att ta ut oron I förskott. Du kan påminna dig själv varje gång du kommer på dig själv med att oroa dig, att du inte är där nu och att du får ta tag i det då om det blir ett problem.
 
Om du däremot upplever att oron är mycket plågsam, eller att din nattsömn störs ofta av att du vaknar av en panikattack kan du arbeta med det på samma sätt som du gjort med de andra situationerna du nämner, d.v.s. träna på det som väcker panikattackerna. Det gör du genom att lägga upp en plan för din träning.
 
Lista olika situationer och gör en bedömning av svårighetsgrad för varje situation. Listan ska innehålla situationer av olika svårighetsgrad där den första nivån ska kännas utmanande, men möjlig att uthärda.  Sedan sätter du igång träningen genom att börja på den lättaste nivån. När du gör det är det viktigt att du stannar kvar i situationen tills dess att du känner att oron/ångesten har sjunkit. Tänk dig en skala från 0-10 där 0 är ingen ångest alls och 10 den högsta ångest du upplevt. När ångesten sjunkit till 2-3 eller lägre på skalan kan du avbryta. Upprepa samma situation ett par gånger och gå sedan till nästa nivå på din lista. Det är viktigt att du tränar ofta. Om allt går som det ska kommer du successivt att klara av svårare och svårare situationer och din oro för att få ångest kommer antagligen att minska. Ibland kan man behöva gå tillbaka på listan, men då går det ofta fort att komma tillbaka till den nivå man fastnat på.
Lycka till!
Malin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".