Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
För dig som vill hänga med. Varje vardag 15:03-17:30.

Den riktade reklamen på Facebook granskas.

Publicerat tisdag 19 oktober 2010 kl 16.53
"Vi vill ta reda på hur marknadsföringen ser ut på de sociala medierna"
(6:34 min)
Cecilia Norlander, jurist Konsumentverket. Foto: Hedvig Nilsson

Som användare av Facebook eller andra sociala medier råkar man ofta ut för riktad reklam. Tandblekning, bröstförstoringar, bantningspiller är några exempel på vad som marknadsförs på ett sätt som lätt uppfattas som påträngande.
Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna ska nu inleda en granskning av marknadsföringen på just sociala medier. Syftet är att skapa gemensamma och tydliga riktlinjer för vad som är tillåtet. Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket berättar mer:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".