Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
För dig som vill hänga med. Varje vardag 15:03-17:30.

Så bygger du ditt personliga varumärke

Publicerat tisdag 8 november 2011 kl 18.14
"Man ska försöka betrakta sig själv som ett företag"
(7:13 min)
Urban Karlstam. Foto: Hedvig Nilsson/Sveriges Radio.

Nästa vecka är det karriärvecka på Karlstads universitet, och det handlar bland annat om konsten att bygga sitt personliga varumärke.

- Man ska försöka betrakta sig själv som ett företag. Och kanske också börja titta på vilka företag är det som jag inspireras av, vilka företag tycker jag har lyckats nå in i mitt medvetande på ett bra sätt, säger Urban Karlstam, vd och strateg på varumärkesbyrån Motherland och en av de medverkande under karriärveckan.

Han rekommenderar bland annat att man funderar över vad man lägger ut på sociala medier och om man kan stå för det.

- Arbetsgivare idag googlar direkt på det namn man har och tittar på vad som finns på nätet. De landar kanske på en Facebooksida med bilder från fester som inte är så smickrande. Man måste komma ihåg att även det ser arbetsgivaren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".