Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
För dig som vill hänga med. Varje vardag 15:03-17:30.

Vill ha tydligare regler för reklam på Facebook

Publicerat måndag 7 maj 2012 kl 15.25
"Nu ska vi inleda en dialog med Facebook"
(7:53 min)
Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Bantningspiller, gravstenar eller dataspel... Reklamen i sociala medier är skräddarsydd och skarpt riktad till olika målgrupper, vilket kan kännas påträngande. Den här marknaden är ny  och oreglerad - nu vill Konsumentverket se en skärpning och tydligare regler.

Konsumenten måste själv kunna få sålla bland den reklam som delas på Facebook och andra sociala medier. Det slår konsumentombudsmännen i de nordiska länderna fast. I fortsättningen måste det också tydligt framgå vad som är reklam. För drygt ett år sen inledde Konsumentverket en granskning av reklamen i sociala medier. Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket, berättar om resultaten hittills:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".