Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges största scen för levande jazz.

Lördag 19 april 18.03-19.15 P2 Live Jazz: Paavo Brinkmanship med Nils Petter Molvaer

Publicerat söndag 13 april 2008 kl 22.00

Paavo
Sofia Jernberg, sång, Nils Berg, tenorsaxofon/klarinett
Alberto Pinton, barytonsaxofon, basklarinett,Thomas Backman
saxofon & klarinett, Cecilia Persson piano, Clas Lassbo,
kontrabas, Gustav Nahlin, trummor
Gäst: Emil Strandberg, trumpet
Konsert 19/7 2007 Skeppsholmen, SJF 2007 Stockholm
Brinkmanship
Jan Galega Brönniman, saxofoner, basklarinett, elektronik, Nils Petter Molvaer, trumpet, Nya, röst, elektronik, René Reimann gitarr, Emmanuel Schnyder, bas, Christoph Staudenmann, trummor, lap-top
Konsert 31/8 2007 Willisau Jazz Festival Schweiz
På förekommen anledning blir veckans lördagskonsert en dubbelkonsert. Under Swedish Jazz Celebration i Stockholm fick gruppen Paavo en Jazzkatt som Årets Jazz Grupp. Vi tar tillfället i akt och låter gruppen presentera sig själv musikaliskt med en bejublad konsert från förra  årets Stockholm Jazz Festival som då utspelade sig utanför radiofönstret. Den schweiziska grupp Brinkmanship får dela med sig av sin utmätta tid.

Gruppnamnet Brinkmanship är för den som undrar ett begrepp som föddes under kalla kriget. 1956 närmare bestämt under Eisenhower epoken. Ett svar på frågan hur utkämpa ett krig utan att utlösa det. Utrikesminsiter Dulles hade sin syn på saken. ” Förmågan att hamna på gränsen till krig utan att hamna i krig är nödvändig. Klararmani inte det blir det krig. Om man  försöker dra sig tillbaka , om man är rädda för att gå till randen (the brink) , är man förlorad.
En kanske något märklig metafor för jazzmusik men det är i vart fall utgångsläget för shweiziska saxofonisten Jan Galega Brönnimann grupp med norske trumpetaren Nils Petter Molvaer.  Ett ”one nightstand” med konsekvenser! Resultatet blir vad han kallar urban elektronisk jazz med en tradition att  bryta traditionen. Byter man ut elektronisk så gäller kanske metaforen ”brinkmanship” också för Sofia Jernbergs och Cecilia Perssons Paavo. Eller ockå inte alls. Det är i vart fall musik på randen av…..
Paavo är i sanning en rar fågel i den svenska jazzhagen. Kapellmästare är pianisten Cecilia Persson och sångerskan Sofia Jernberg. Namnet har sin speciella historia.
Nedanstående cieterat ur en Lira artikel av Karin Jacobson.
Sofia tittade på ett David Letterman program där människor imiterade fåglar och fascinerades speciellt av en helgalen påfågelimitation. Hon såg att påfågel heter Pavo på latin och fastnade för ordet. Det kunde var ett bra namn på en grupp. ”Sedan la vi till ett a, för att vi gillar den finska klangen”.
Gruppen bildades på uppdrag mer eller mindre när Cecilia och Sofia gick på Fridhems Folkhögskola i Skåne. Det var där de träffades 2002. FRIM ( Förening för fri improviserad musik) undrade om de vill vara med i en liten festival på Glenn Miller Café). Då satte de ihop en grupp med likasinnade kreativa musiker och Paavo var född. Ifjol tre år senare var deras första skiva klar med ett omslag som var minst lika unikt som själva musiken. Cecilia och Sofia satt själva och klippte, klistrade och sydde ihop tårtpapper, paljetter och spetsar till ettusen olika kombinationer. För att motverka känslan av alienation och massproduktion.
Det är Cecilia och Sofia som skriver all musik och det finns de som tycker att det låter mer som konstmusik. Men det tycker dom inte själva. Sofia berättar att ” Vi skriver musik med en viss musiker i bandet i åtanke och det är väldigt mycket improvisation i musiken.”
Saxofonisten Thomas Backman och basisten Clas Lassbo träffade dom på Fridhem sedan tillkom träblåsarna Nils Berg och Alberto Pinton och trumslagaren Gustav Nahlin och dessutom med Cecilias gamla lärare, saxofonisten Jonas Knutsson, som ett slags ”charter member”. Att det blev så mycket blås var säger dom mest en slump, deras vänner var blåsare och då var det naturligt att skriva för dom. I så fall en slycklig slump. Rikedomen av klangfärgsvariationer är ett av de mest framträdande dragen i Paavos musik om man nu bortser från Sofias egna galna påfågelvariationer. Man kan om man vill hitta andra influenser i Paavos musik låt säga av Meredith Monk och Maria Joâo men det är inte nödvändigt. Den står för sig själv. Leif Carlsson i Lira har hittat en egen benämning. Braavopaavojazz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".