Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges största scen för levande jazz.

Tisdag 9 september 19.30 - 21.30 P2 Live Jazz: Ron Carter Foursight "Dear Miles" Konsert 6/4 2008 Vara Konserthus.

Publicerat söndag 7 september 2008 kl 22.00

Ron Carter Foursight
Stephen Scott piano, Ron Carter bas, Payton Crossley trummor, Rolando Morales-Matos, slagverk.
I veckans P2-Live tisdag möter vi basisten Ron Carter Foursight på Vara Konserthus. Gruppnamnet naturligtvis både en ordlek med det engelska ordet för framsynthet och en programförklaring samtidigt som det helt krasst berättar att det är en kvartett som står för spaningen. Musikaliskt är det också en hyllning till Ron Carters kapellmästare på 60-talet Miles Davis. Ron Carter var då en ung basist som kom att bli stilbildande. Idag är han 70+ och utan planer på pensionering. Han kan ståta med att vara världens mest inspelade basist och utnämnd till hedersdoktor flera gånger om.

Ron Carter, född 1937, fick sitt stora genombrott i den kanske mest framgångsrika av Miles Davis konstellationer, kvintetten med Wayne Shorter, Herbie Hancock och Tony Williams under åren 1963-68. Hans stilbildande basspel har inte bara påverkat de flesta samtida jazzbasister. Det har också utgjort fundamentet för många andra än Miles Davis. Han har spelat med McCoy Tyner, Eric Dolphy, Freddie Hubbard, Coelman Hawkins, Cannonball Adderley för att nämna några och han har också hörts med Aretha Franklin och det är också han som spelar bas på Roberta Flacks Killing Me Softly. Han har också hunnit med att skriva filmmusik.
Till Vara Konserthus kom han med sin grupp Ron Carter Foursight, med pianisten Stephen Scott som vi också hört med Sonny rollins och Roy Hargorve, trumslagaren Payton Crossley har också spelat med Ahmad Jamal och slagverkaren Rolando Morales-Matos kommer från Puerto Rico.
Det blir både musik som förknippas med Miles Davis och originalkompositioner av Ron Carter och andra också hans egen förebild Oscar Pettiford och andra.
Det första instrument han spelade var cello, men har sedan han bestämde sig för kontrabas hållit sig till den. Han har också förhållit sig kallsinnig till elbas, vilket kanske förklarar varför han lämnade Miles Davis när han blev ”elektrisk” 1968. Själv kommentera han det så här:r han detta:

”När de började koppla in alla de där instrumenten, förvrängdes ljudet, vilket är en del av processen. Basljudet jag var ute efter var tillräckligt bra för att inte behöva den sortens hjälp. Jag tyckte soundet var rätt bra, och om jag jobbade mer på det kunde det bli ännu bättre. Att koppla in en apparat som bokstavligt talat skulle skapa distorsion, skulle verka i motsatt riktning mot de möjligheter jag kände att basen hade.”

Vi kan också berätta att gruppen kommer att göra ytterligare ett nedslag i Sverige om månad på Kristianstad Jazz Festival.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".