Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges största scen för levande jazz.

Lördag 20 december 22.00-24.00 Esbjörn Svensson i minne 3 aspekter presenterade av Lars-Göran Ulander

Publicerat söndag 14 december 2008 kl 22.00

e.s.t  live i Östersund  2007
Esbjörn Svensson, piano, Dan Berglund, bas,
Magnus Öström, trummor
Konsert 1/12 2007 Gamla Teatern Östersund
Schüldt i P2 Special: Ett sista samtal med Esbjörn Svensson
Ett program av Eric Schüldt
Joakim Milder - Mysterious Ways
Sångkraft, Ensemble ur SONO
Joakim Milder saxofoner
Lisbeth Diers slagverk
Dirigent: Leif Åkesson
Konsert 25/10 Idunteatern, Umeå  
”Mysterious Ways” som vi valt att rubricera detta sena program blir ett slags triptyk Esbjörn Svensson i minne. Esbjörn kommer till tals både som musiker med e.s.t  som inleder och i ett samtal med Eric Schüldt från förra hösten. Det sänds här för första gången. Programrubriken ”Mysterious Ways” är också titeln på den avslutande musiken komponerad av Joakim Milder. Den speglar hans bearbetning av Esbjörn Svenssons död i juni som var en blixt från en klar himmel. Omöjlig att förutse. I samband med att musiken uruppfördes på Umeå Jazz Festival frågade jag Joakim om musiken och titeln. Svaret blev både överraskande och självklart. ” Det står väl så i Bibeln. Herrens vägar äro outgrundliga.”  Mer behövde egentligen inte sägas.

Det skulle i så fall vara att Joakim och Esbjörn de senaste åren hade återknutit den nära kontakt de haft redan på 80-talet.  Ett slags ömsesidigt mentorskap kring filosofi, liv och musik.  De arbetade på duo med ny musik som Joakim skrivit för dom utan bestämda avsikter vad det skulle bli av den. Mer än att den kunde leda till något. Vid Esbjörns död arbetade Joakim också med ett kompositionsuppdrag från Umeå Jazz Festival. Ett slags kantat över temat kvinnligt - manligt. Då hände det ofattbara. Lika obegripligt för Joakim som för alla andra familj, nära vänner, medmusikanter ja hela jazzvärlden. Joakims väg blev att ta den musik han och Esbjörn arbetat med och översätta den till samma format som beställningsverket. Kör och orkester och med sig själv och Lisbeth Diers som accenter och solister. Det uruppfördes på Umeå Jazz Festival i oktober.   

Eric Schüldts samtal med Esbjörn ägde rum hösten 2007 hemma hos Esbjörn, i köket i villan i Enskede. Det var tänkt som en vanlig intervju för ett kommande ”Schüldt i P2”, men blev ett sista samtal. Om ungdom och om oändlighet bl.a.  När Esbjörn Svensson var liten smög han ut i trädgården om natten och  svepte med stjärnkikaren över den svarta himlen. Trettio år senare var stjärnkikaren såld. Men minnena av barndomens upptäckarlust fanns kvar. Inte minst i musiken och i den väg musiken börjar färdas när du helt kopplar bort intellektet. Samtalet varvat med musik.
Det är också musik som inleder. Märkvärdig musik med e.s.t -  Esbjörn Svensson Trio, den inspelning från Östersunds Rhythm&Jazz Fest den 1 december ifjol som kom att bli en av trions allra sista. Efter konserten tog man en planerad 3-4 månaders semester. För att ”ladda batterierna” och så småningom  ladda för nästa steg. Ödet eller vad det nu var tillät inte att e.s.t’s  nästa fas blev flygfärdig. Den postuma CD’n ”Leucocyte” inspelad i Australien 2007 blev snarast ett bokslut för en epok. Den nya musik Esbjörn skrivit och som e.s.t just börjat närma sig förblir en hemlighet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".