Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges största scen för levande jazz.

Tisdag 28 april 19.30-21.30 P2 Live: Pulsslag The Splendor

Publicerat söndag 26 april 2009 kl 22.00

Lisen Rylander, saxofoner, elektronik, Fabian Kallerdahl, piano, Fabian Kallerdahl kontrabas, Lars “Lade” Källfelt, trummor
Konsert 23/4 Äpplet, Umeå
Välkomna till en tisdagkväll med Jazzradion som samtidigt är ett Pulsslag. Mer om det senare i texten.  Det blir under alla omständigheter en annorlunda kväll med en musik som varken anstränger sig att falla ur standardramen eller vara annorlunda Den bara är vad den är. Ibland rent av nära klassisk Coltrane för att i nästa frigöra sig bortom alla sådana jämförelser. Det handlar inte om att likna utan om visioner och om lust att både bejaka prova och våga. Det ena ger inte nödvändigtvis det andra men förutsätter varandra för att   mötas i musik som både är jazz och ifrågasätter den. Lägg därtill den sparsamma inblandningen av elektroniska inblandningen av loopar och effekter.
Det tog lite tid men när Lisen Rylander äntligen bestämde sig också vara jazzmusiker visar det sig att som man brukar säga var värt att vänta på. Under resans gång har hon samlat på sig så mycket erfarenheter. Inte bara som medlem av olika jazzgrupper hon har rent av skaffat sig världsrykte i den elektroniska multimediagruppen Midaircondo.

Under Swedish Jazz Celebration i Göteborg var hon musikaliskt ansvarig för en installation ”CAVE” ett samspel mellan design och ljud – ett alternativt sätt att färdas kollektivt mot okända världar för att citera programförklaringen. Hon har finstämt sitt musikaliska uttryck att det blir musik som talar sin egen dialekt. Sen kan man reta sig på att Jazzradions jury gav henne en Jazzkatt som årets nykomling för att hon just varit med ett tag. Men om man med nykomling menar en musiker med sin stjärna i stigande blir det betydligt mindre kontroversiellt. Det är med ord som med musik man kan inte ta betydelsen för given. Ordet Jazz skapar förvirring bland annat för att så många vill att det ska var entydigt och historiskt avgränsat. Det blir lika fel som att jazz ska kunna vara vad som helst. Jazz var jass på 10-talet och en epok på 20 talet. Idag är jazz en fri musikalisk metod för samspel mellan musiker som vill säga något musikaliskt och är mer intresserad av improvisation och dialog än att musiken ska bli en upprepning en tolkning av en förlaga. Historien är viktig som erfarenhet. Det är en krävande och självutlämnande sysselsättning. Lisen Rylanders val att ”komma ut” också som jazzmusiker kanske är just ett uttryck för ökat självförtroende. Ett behov att bli mer personlig och tydligare i uttrycket. Förstärkt också av att iklä sig rollen som kapellmästare för gruppen The Splendor eller Sound of Splendor som debutalbumet heter. Apropos ord och begrepp ”splendor ” betyder ungefär glans, prakt och ståt.The Splendor har med Lisens egna ord ..” utvecklats långsamt ur en diffus idé att skapa musik utifrån ett sound* som utgörs av minsta gemensamma nämnaren av de fyra medlemmarnas musikaliska referenser och fantasier. Fokus ligger på det kollektiva skapandet och den unika inspirationen som kommer av att inte riktigt veta vart musiken är på väg.” Det råder ingen motsättning mellan vad som är komponerat och det kollektiva skapandet de snarast förutsätter varandra.Merparten av kompositionerna är signerade Lisen men de finns också en hel del musik av pianisten Fabian Kallerdahl. Josef Kallerdahl spelar kontrabas och Lars ”Lade” Källfelt trummor. 

Apropos Pulslag: Initiativet till Pulsslag kom från Svenska Jazzriksförbundet och var från början ett sätt försöka få medlemsklubbarna  - det finns ju ca 100 över hela landet – att våga tänka ”outside the box”  och inte bara satsa på säkra kort. Kort sagt försöka visa klubbarna att utbudet av högklassig svensk jazz är större än vad de flesta tror. SR och jazzradion har varit med som samarbets-partner sedan starten för drygt 10 år sedan precis som Rikskonserter. Med Pulsslag ville SJR också se till att det blev en ordentlig turnéför de deltagande grupperna och inte bara ”onenighters”. För att sockra det hela subventionerade SJR konserterna. Det har handlat om både etablerade grupper som Sister Maj’s Blouse och rena nykomlingar som Fredar som vi hörde för två veckor sedan och Splendor . Alltid om grupper med stark integritet och egen identitet. Pulsslagsgrupper har valts ut av de de fem största klubbarna som också samtidigt garanterat att boka grupperna. En Pulsslagsturnér betyder alltså i sämsta fall en turné med 5 konserter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".