Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges största scen för levande jazz.

Tisdag 8 september 19.30-21.30 "En Tribut till Putte Wickman" ”The New Clarinet Connection” med Claes Crona Trio

Publicerat söndag 6 september 2009 kl 22.00

Ken Peplowski, Hector Bingert, Magnus Lindgren klarinetter
Claes Crona, piano, Kenji Rabson, kontrabas, Robert Ikiz, trummor
Konsert 31/1 Gävle Konserthus
Bonus: Putte Wickman & Lars Jansson Trio Umeå 1998

 Vi inleder säsongen med tisdagskonserter med en hyllning till Putte Wickman.
På torsdag skulle han ha blivit 85 år nu dog han i februari 2006.
Här vill vi hylla minnet av en våra riktigt stora jazzmusiker och gör det med en konstellation under ledning av hans medmusiker under många år pianisten Claes Crona som satt och en konstallation med tre klarinetter som han kallar  The new clarinette connection.  
Själv avverkade Putte ett flertal under sin karriär. Här hyllas han nu av tre kolleger ur tre generationer. Den ene Magnus Lindgren en musikerna som just passerat 30 som faktiskt fick sitt intresse för klarinett tack var Putte. Han hörde honom som tonåring hemma i Västerås. Tvingad till jazzklubben av sin far. Mest känd som saxofonist idag så är han den som ligger närmast Puttes hela idiom från tonbildning till frasering. Den andre klarinettisten är Hector Bingert mest känd som eldfängd saxofonist. Kom till Sverige från Uruguay för för 40 år sedan. Har varit en självklar solist och inspiratör själv för unga musiker sedan dess. Att han dessutom är en klarinettist av rang visar han här. Den tredje klarinettisten är amerikanske Ken Peplowski. Han spelade i en av Puttes egna Clarinet Connections och var en av de som inspirerade til detta ovanliga toppmöte. Han är en av världens ledande klarinettister och visar i den här konserten att han också är en gudabenådad balladmusiker. Precis som Putte. Amerikanske basisten Kenji Rabson spelar kontrabas och för att fortsätta vara internationella så har särpräglat begåvade trumslagaren Robert Ikiz turkiska rötter så svensk han är. Konserten spelade vi in på Gävle Konserthus den 31 för att sända så här lagom till Puttes 85 års dag.
Som Bonus bjuder vi dessutom på musik med Putte själv. En makalös konsert med pianisten Lars Janssons Trio som vi spelade in 1998 Studion i Umeå.

Här lite kortfakta om Putte för den som vill friska upp minnet av honom.  

Putte han föddes i Borlänge och döptes till Hans Olof . Föräldrarna hade stora ambitioner  - han var musikalisk förstås så han lärde sig spela salongspiano. Men musiker, det var aldrig tal om  - och jazzmusiker ja - nåt sånt fanns nog inte på den här planeten. Hans Olf skulle bli advokat och inte vilken brännvinsadvokat som helst. Jazzmusik lärde han inte känna till förrän han kom  till Stockholm för sina gymnasiestudier. Det var då som hans mor gjorde sitt ödesdigra misstag – eftersom sonen inte hade nåt piano i Stockholm köpte hon honom en klarinett i julkklapp.
Den godartade sonen fördärvades raskt och började hänga med all de värsta typerna i sin klass.  De som hade jazzskivor – fritt efter Putte. Det blev Artie Shaw och Benny Goodman för hela slanten och redan 1944 hade den blivande advokaten  blivit musiker på heltid. När Expressen samlade ihop till sin första Elitorkesterinspelning i februari 1945 fanns Putte med i orkestern. 
Tillsammans med den tidens storheter och nykomlingar Gösta Törner, Georg Vernon, Sven Gustafsson, Jojen Björklund, Charlie Norman, Folke Eriksberg, Thore Jederby och Åke Brandes.
Det blev början på alltigenom en strålande karriär som sedan raskt tog fart på allvar.
1949 presenterade han sig internationellt för första gången i Paris och det som brukar kallas Parisorkestern, som gjorde större succé än Charlie Parker. Redan på 50-talet blev sedan Hans Olof  rent av Benny Goodmans överman. Och inte nog med det. Han blev till och med folkkär och Putte med hela Sverige och världen.  Sist i tisdagens konsert kan vi höra prov på hans musik från 1998 - med Lars Jansson piano, Lars Danielsson kontrabas och Anders Kjellberg trummor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".