Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges största scen för levande jazz.

Tisdag 15 september 19.30-21.30 P2 Live: Joao Bosco på Nefertiti Premiär:Lyssna direkt i mobilen

Publicerat söndag 13 september 2009 kl 22.00

João Bosco: sång, akustisk gitarr, Nelson Faria: elgitarr,
Ney Conçeicão: elbas, Armando Marçal: slagverk, Kiko Freitas: trummor
Konsert 2/5 Nefertiti, Göteborg

Mycket välkomna till jazzklubb Nefertiti i  Göteborg och celebert besök från Brasilien.
Jazzen och den brasilianska musiken har haft ett ömt  kärleksförhållande i snart ett halvsekel. 1961 besökte den  amerikanske gitarristen Charlie Byrd Brasilien på en turné  anordnad av det amerikanska utrikesdepartementet. Byrd passade på  att kolla in den brasilianska musiken och fastnade särskilt för  Bossa Novan, med dess jazzbesläktade harmonik och en rytmik som   härstammade ur samban. Med sig hem hade han inspelningar med bossa novans förgrundsgestalter, João Gilberto och Antonio Carlos Jobim,  eller Tom Jobim, som han också kallas. Byrd spelade upp musiken  för sin vän, saxofonisten Stan Getz och snart började dom båda  skissa på en skiva med brasilianska låtar. Året därpå släpptes  albumet Jazz Samba, som blev en megahit och en av de bäst säljande  jazzplattorna nånsin. Den blev också så småningom slutet på vänskapen mellan Getz och   Byrd, eftersom Byrd tyckte att han fått för lite royalties. Men  det är en annan historia. Nåväl, efter Jazz Samba, som spelades in av ett helamerikanskt  band, började Stan Getz samarbeta med brasilianska musiker som Luis   Bonfá och så småningom Tom Jobim och João och Astrud Gilberto.   Skivan Getz/Gilberto från 1964 med bland annat The Girl from  Ipanema blev en enorm succé och är en av alla tiders mest älskade  jazzskivor. Samma år som albumet Getz/Gilberto kom ut, tog militären över  makten i Brasilien. Det innebar naturligtvis hårda tider för  landets intellektuella. Många konstnärer tystades, sattes i  fängelse eller drevs i landsflykt. En artist och låtskrivare som  ständigt fick bråka med censurmyndigheterna för att få ut sin  musik var João Bosco.

Under 70-talet försåg han Elis Regina med  en del av hennes allra bästa låtar, bland annat protestsången O  Bebado e A Equilibrista, som fick en speciell roll i det folkliga  motståndet mot juntan. Efter Elis Reginas död 1982 tog Joao Bosco  själv steget ut i rampljuset och han har under de senaste 25 åren etablerat sig som en av Brasiliens allra största artister. Han är  också ett stort och aktat namn internationellt. Och den 2 maj intog  han scenen på Nefertiti i Göteborg. Först ensam med sin gitarr.  Efter några låtar kallade han in sina förnämliga medmusikanter Nelson Faría på gitarr, Ney Conceicao på bas, Kiko Freitas på   trummor och Armando Marcal på slagverk. De tre förstnämnda bildar  förresten Nosso trio, som en del P2-lyssnare kanske kommer ihåg  från samarbetet med svenska sångerskan Karolina Vucidulac.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".