Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges största scen för levande jazz.

Tisdag 13 oktober 19.30-21.30 P2 Live: Ikaros Stockholm Jazz Orchestra på Radiohuset Brookmeyer-Stenson-Åberg live Uppsala Konserthus

Publicerat söndag 11 oktober 2009 kl 22.00

Stockholm Jazz Orchestra spelar Ikaros av Göran Strandberg.
Inspelning 25-28/5 Studio 4 Radiohuset, Stockholm

Bob Brookmeyer, ventilbasun, piano Bobo Stenson, piano, Lennart Åberg, saxofoner
Lennart Åberg Big Band
Konsert 2/10 Uppsala Konsert och Kongresshus

Kvällens P2 Live bjuder rykande färsk nyinspelad musik och ett rent uruppförande.
Vi hör Bob Brookmeyer - Bobo Stenson och Lennart Åberg på tre man hand med musik av Bob Brookmeyer. Återanvänd av Lennart  Åbergs Storband under ledning av Bob Brookmeyer. Inspelningen gjord i Uppsala den 2 oktober. Det blir också helt ny musik av Göran Strandberg för Stockholm Jazz Orchestra. Inspelad i radiohusets Studio 5 i slutet av maj. Allt hänger dessutom ihop inte bara genom att de två storbanden närapå är identiska.
Var Ikaros kommer in i allt detta överlåter vi åt var och en att räkna ut. Det finns förmodligen en riktigt djup meningen också där.
Göran Strandberg berättar att hans Ikaros började födas för ungefär 4 år sedan. Han gick igenom gamla skisser och snubblade över embryot i form av en dansföreställning där han skrivit musik för en lätt udda sättning dragspel - sopransax och dansare . Den hette IKAROS. Där föddes idén att skriva om och utveckla musiken för storband.Ikarosmyten om det ungdomliga övermodet har sedan funnits med i bakhuvudet. (Ikaros som struntar i fadern Daidalos förmaningar. Flyger för nära solen när de försöker fly från fångenskapen hos kung Minos på Kreta och störtar i havet.) Historien fascinerade Göran Strandberg.
Den ena delen efter den andra växte fram tills han plötsligt insåg att det faktiskt blivit en svit som på olika sätt hängde ihop.

Att Göran samtidigt studerade klassisk kompositionsteknik har påverkat resultatet. Det kan rent av höras i pianostämman vilket skapade särskilda utmaningar för Daniel Tiiling. Göran var speciellt fascinerades av Olivier Messiaen och hans användning av olika modi. Skalor för att säga det enkelt. Pianisten Göran har ju naturligt öron känsliga för pianoklanger och måste spontant ha känt igen sig i pianisten Olivier Messiaens märkliga mix av musikalisk mystik som förenar inre föreställningar med konkreta yttre betingelser. Messiaens fågelmusik är något helt annat än gökvalsen. Den är mer sann än själva fågelsången i sig . Görans eget förhållande till österländskt tänkande har förmodligen skapat sina egna symbioser.
Samtidigt är Ikaros ett stycke konkret storbandsmusik. Göran Strandbergs Ikaros är en svit i 9 delar. Man skulle ockå kunna beskriva musiken som en svit för Karl Martin Almqvist.  Kanske tur att Göran inte lät sig inspireras av Messiaens närmast överlastade sätt att skriva för orkester. Här ligger Göran närmare sin store läromästare i det idiomet - Jim McNeely.  
Göran Strandberg flyttade från Örnsköldsvik till Stockholm 1969. Han tog en tripp till Berklee och Boston 1973 ”för att hitta en bättre balans mellan teori och praktik”. Efter det tog karriären fart bl a i Red Mitchells Communication. 1978 fick han Jan Johansson stipendiet.
Att han började spela med trumpetaren Fredrik Noréns Stockholm Jazz Orchestra 1990 var nästan som att Jan Johansson blev Radiojazzgruppens chefsideolog 1967/68. Att han med tiden skulle bli orkesterns viktigaste egna kompositör var det nog ingen som anade. Göran är lika självlärd som kompositör för storband som någonsin Jan Johansson men Stockholm Jazz Orchestra blev rena högskolan. Den föddes som en replik på Thad Jones Mel Lewis storband. Till att börja mer som ett rent ”cover” band för den bästa storbandsmusik som skrevs då.  Bland gästerna fanns några av originalets visionärer som Bob Brookmeyer och en av hans ”elever” Jim McNeely. Det satte sina spår. Prov på Bob Brookmeyers musik hör vi i den andra avdelningen av kvällens konsert.Kvällens mer än fullmatade P2 Live bjuder också på Lennart Åberg Big Band, en lite större specialvariant av hans egen grammis belönade radiojazzgruppsliknande orkester. Som det slumpar sig är det till stor del samma orkester som Stockholm Jazz Orchestra vilket däremot inte är någon slump. De kommer att återuppföra musik av Bob Brookmeyer. Ett beställningsverk för Norrbotten som uruppfördes av Norrbotten Big Band 2001. Den kom sedermera på en Caprice skiva 2007. Konserten i Uppsala var i två delar. I den första delen presenterades Bob Brookmeyer både som ventilbasunist och som pianist.  I kvällens sänding möter vi ventilbasunisten och kompositören Bob Brookmeyer. Huvudnumret är hans ”Svit för sopransaxofon och 16 musiker” komponerad för Lennart Åberg. Ett beställnings verk på uppdrag av Norrbotten Big Band, Sveriges Radio och Rikskonserter från 2001.
Bakgrunden är att Bob hade träffat Lennart i samband med en Radiojazzgrupp på 80-talet och fått lust att skriva något med Lennart som solist. Chansen kom 2001 när Norrbotten Big band tagit över som SR´s radiojazzgrupp. Musiken uruppfördes 2001 och inspelningen kom så småningom 2007 ut på Caprice Records och nominerades för en grammis.
Här framförs nu musiken igen med en förstärkt upplaga av Lennart Åbergs egen stora orkester. Som jag konstaterade inledningsvis så överensstämmer orkestern till stora delar med Stockholm Jazz Orchestra

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".