Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges största scen för levande jazz.

P2 Live: Umeå Jazz Festival 2009 Fredag 23 oktober 21.30-24.00 Lördag 24 oktober 19.30-24.00 med Pierre Martin och Lars-Göran Ulander

Publicerat söndag 18 oktober 2009 kl 22.00

Fredag 23 oktober 21.30-24.00
Vijay Iyer Trio - Håkon Kornstad  - Lina Nyberg Show
Lördag  24 oktober 19.30-24.00
Avishai Cohen - Iro Haarla - Fredrik Ljungkvist Yun Kan Ten - Mory Kanté

Från och med fredag flyttar fokus för festivalen över till multikonsertarenan Umeå Folkets Hus.
Vi har mikrofoner på 3 av de 6 scenerna och kommer i fredagens sändning att sätta fokus på två Studion och experimentella Jazzlabbet – festivalens minsta vattenhål.
Vi får se om det också blir musik från Idunteatern redan på torsdag. I så fall handlar det om 
Blood Sweat and Tears. Det kan också bli musik med jazzkatten Linus Lindbloms kvartett eller grupen Motif. Vi får se om det passar. Det vi garanterar i direktsändning ser du ovan och mer i detalj nedan.  

Fredag 23 oktober

Vijay Iyer Trio
Vijay Iyer piano, Stephan Crump bas, Marcus Gilmore trummor.
Live Studion
Här hamnar fokus på en av samtidens viktigaste pianister inom jazzen Vijay Iyer (VID-jay EYE-yur, uttalas det). Det är en urban, streetsmart improvisationsmusiker, en son av den indoasiatiska diasporan och formad av sin bakgrund som självlärd pianist och sitt intresse för poesi. Dessutom har han doktorerat i teoretisk fysik och precis som Rudresh Mahantappa som vi hör(de) i torsdagens överföring är lika amerikansk som såväl  Obama som John Wayne. Också för Vijay Iyer gäller att han  absorberar och reducerar intryck från skilda världar och kulturer för att långsamt föda sin egen personliga och konstnärliga identitet.
Hans trio hör numera till skivbolaget ACT´s intressefsfär. Om planen är att ta vid där E.S.T. slutade ska vi låta vara osagt. Det kanske finns fler gemensamma nämnare mellan dessa två enastående pianotrios.

Håkon Kornstad 
Div. träblås, live - elektronik
Live Jazzlabbet
Håkon Kornstad känner vi från flera sammanhang som en både driven, kreativ och spännande saxofonister i modern norsk tradition. Lite överraskade han oss förra året på en duoskiva med basisten Ingebrigt Håker Flaten och meditationer över norska läsarsånger.
Håkon ensam med sina instrument och lite elektronik, Hans outsinliga nyfikenhet för ljud, form, rymd, energi, komposition, improvisation och total musikalisk frihet söker sig nya vägar. Den sida av honom vi minst känner till i vårt land. Sin andra soloplatta släppte han tidigare i år.

Lina Nyberg Show
Lina Nyberg sång, Cecilia Persson piano, Josef Kallerdahl bas, Jon Fält trummor.
Live Studion
Ifjol firade firade Lina Nyberg ett slags jubileum mett ett slags Kabaret på lilla intima Teater Lederman i Stockholm. Den kom på skiva i våras och här hör vi kabarén som ShowStudion. Ett busigt och egensinnigt spejande efter den tid som flytt och den framtid som anas. Lina Nyberg firar 20 år som artist på sitt eget vis, med animationer, designupptåg och modig röst. "Lina Nyberg Show" är hennes egen tribut till de år som gått sedan debuten med Esbjörn Svensson. Hon har trots alla framgångar behållit sin busiga och orädda attityd på scenen.
Lina  drar sig inte ens för att sjunga fult - om det krävs. Sällskapet är väl valt med Cecilia Persson piano, Josef Kallerdahl bas, Jon Fält trummor.

Josefine Lindstrand
Josefine Lindstrand sång, komposition, Gunnar Halle trumpet, Jonas Östholm piano, Fredrik Myhr trummor
Live Studion
Efter ett fantastiskt år som årets Jazz i Sverie artist  2009 börjar det nu bli dags för Josefine att knyta ihop säcken. Vi har kunnat följa framgångarna från både Swedish Jazz Celebration och Stockholm Jazz Festival. Att hon nu sätter nästan punkt på Umeå Jazz Festival är också lite intressant. Det brukade vara tvärtom. Det var nämligen på Umeå Jazz Festival som Årets Jazz Festival som Årets Jazz Artist brukade presenteras live f f g. Kopplingen till nedläggningshotade  Caprice Records och Rikskonserter gör ju framtiden lite mer osäker. Nästa år är det emellertid business as usual . Vem det blir 2010 blir offentliggörs längre fram.
Årets jazz i Sverige artist Josefine Lindstrand tog avstamp från Köpenhamns mångfasetterade jazzscen nu har hon erövrat  land efter land. Hjälp på vägen har hon haft av att hon varit just Jazz i Sverige-artist.
Men hon har också skapat den internationella karriären på helt egen hand på egna meriter.
Hon arbetar regelbundet med den engelske pianisten och kompositören Django Bates, hon medverkar på inspelningar med den amerikanske pianisten Uri Caine. Dessutom spelar hon piano och sjunger med artisten Maia Hirasawa.
Jag tycker att man kan kalla min musik för jazz, om man vill det. Jag gillar själva tanken på att utmana begreppet. I dag är det många unga musiker som gör musik som de väljer att kalla just jazz, trots att det inte alls låter som jazz av konventionellt snitt, vilket är väldigt spännande. För mig handlar det om ett förhållningssätt och inte en genre. Jazz är en musikform där musikerna kan förhålla sig fritt till materialet och ta ut svängarna. Men man kan lika gärna kalla min musik pop eller något annat. Det är upp till var och en att kategorisera musiken, berättar Josefine.

 
Lördag  24 oktober 19.30-24.00

P2 Live: Umeå Jazz Festival 2009 Live
Avishai Cohen - Iro Haarla - Fredrik Ljungkvist Yun Kan Ten - Mory Kanté

Finalkväll från Umeå festivalen i P2 med fullt fokus fram till midnatt. Och om det finns något slags tematik så handlar den kanske om trummor och musik på udda jazzinstrument. Från oud till kora och harpa instrument som egentligen är samma sak. Koran är inte  minst p g a sitt utseende förknippad med män medan harpan definitivt är kvinnlig. Om man nu bortser från Harpo Marx.

Iro Haarla
Iro Haarla piano, harpa, Tryggve Seim saxofon, Mathias Eick trumpet, Ulf Krokfors bas, Jon Christensen trummor
Live Studion
I harpisten Iro Haarlas grupp möter vi också festivalen s hedersgäst trumslagaren Jon Christensen. Den korta historien om honom är att han revolutionerade det moderna trumspelet i början av 70-talet. Han gjorde det med både Keith Jarrett, Bobo Stenson och Jan Garbarek. En av de som influerats är Jon Fält som vi också hör i Yun Kan 10. Han har inte bara förnamnet gemensamt med Jon Christensen. En förklaring så god som någon om varför han för närvarande spelar med Bobo Stenson. Jon Christensen finske motsvarighet var trumslagaren Edvard Vesala. När Iro Haarlo studerade till konsertpianist på ansedda Sibeliusakademien i Helsingfors, mötte hon avantgardisten Edward Vesala som behövde en harpist till sitt band, Sound & Fury.
Iro inte bara lärde sig harpa, hon lärde sig även spela synt, dragspel och koto (ett japanskt stränginstrument som ser ut som en cittra) - men började även arrangera Vesalas kompositioner.
Idag turnerar hon vida omkring med sin kvintett. Och många är vi som lyssnat på henne och skådat vemodets ljus. Iro Haarla själv behöver en harpas alledels säregna ljudbild för att skapa sin harmoniska och melodiska musik; en musik som frammanar bilder av kärva och avlägsna finska landskap. Toner som kapslar in en alldeles speciell melankoli. Det finns mer norskt i hennes band i form av saxofonisten Tryggve Seim saxofon, och trumpetaren Mathias Eick. Basisten Ulf Krokfors kommer från Helsingfors.

Avisahi Cohen Aurora
Avishai Cohen bas, sång, Karen Malkas sång, Shai Maestro piano, Itamar Doari slagverk, Amos Hoffman oud
Live Idunteatern
När Avishai Cohen dök upp på Studions scen för tre år sedan hade få en aning om vem han var. Men innan konserten var över applåderade, ropade och stampade publiken. Publiken hade aldrig hört något liknande, en sorts galet mästerlig blandning av Mellanöstern, Bach och afrokubansk gung. Med sig då hade han en 17-årig pianist Shai Maestro som debuterade då. Han är sedan dess ordinarie.
Nu är Avishai Cohen tillbaka och beretts plats på stora Idunteatern med en annan musik. Han har renodlat det som var ett spår då musik från Israel och Mellanöstern. Utökat instrumentariet med oud, den arabiska lutan. De sånger han och sångerskan Karen Malkas framför sjungs på hebreiska, engelska, spanska och ladino (ett sefardiskt språk).

Yun Kan 10
Fredrik Ljungkvist saxofon, komposition m m, Sofie Jernberg röst, Amit Sen cello, Mattias Welin bas, Mattias Risberg och Klas ­Nevrin keyboars, Mats Äleklint trombon, Per Johansson saxofon, Raymond Strid och Jon Fält trummor
Live Studion
När Fredrik Ljungkvist blev Jazz i Sverige artist skapade han den lite märkliga gruppen Yun Kan 5 med tuba i stället för bas som kanske är en av de intressantaste och märkligaste grupper som fötts i det projektet. Inte speciellt överraskande , Fredrik är förmodligen en av de mest kreativa musikerna i svensk jazz. Själv beskriver han sn musik lite mer krasst ” en musik i balans mellan fritt och bundet, musik som präglas av energi och närvaro".
Med Yun Kan 10 har han tagit det hela ett steg längre. Men också skapat onödiga problem. Det är svårt nog att få jobb med en kvintett. Dubbelt så många musiker gör det snudd på omöjligt. Det bara sällan som musikalisk succé föder framgång. Succé vid  avtäckandet på Stockholm Jazz festival för ett år sedan har skapat uppmärksamhet utomlands. Nu finns en möjlighet att kolla upp dagsformen Live från Umeå Jazz Festival och Studion.

Mory Kanté
Mory Kanté sång, kora, gitarr, Ahouefa Ruffino sång, Genevieve Astor sång, Adama Conde balafon, Lionel Charrasse keyboards, Losseni Kone djembe, Mohamed Alpha Camara congas, Mory Kante gitarr, Etienne Mbom bas, Denis Tchangou trummor- Marius Haltli trumpet, Anders Eriksson trumpet, Geir Lysne tenorsax, Frode Nymo altsax, Helge Sunde trombon.
Live Idunteatern
Mory Kanté är en Griot. Dvs han är en historieberättare en som både kan berätta sitt folks historia och sånger, rent av ha åsikter om dagspolitik och framtiden och förväntas leverera i stunden som jazzmusiker. Också de gamla babylonerna  hade stor respekt för musiker och konstnärer som utläsare av allt från den celsta mekaniken, astrologin till vetenskapen. Det verkar nästan som om det egentligen var bättre förr. Åtminstone att vara musiker. Men det är klart numera är ju alla, var och en sitt eget orakel. Det kom väl med Babels torn och stadfästes med Internet och det nya mediesamhället med sina självspelande instrument. Frågan om original och kopia är ju inte så självklar längre.
Nåväl Mory Kanté är inte bara griot  utan också virtuos på kora. Dessutom kan han bemästra både en balafon och ngoni. Han är också framgångsrik och har han haft en osannolik succé med Yéké, Yéké, Afrikas bäst säljande platta någonsin.
Mory Kanté från Guinea är en av världsmusikens riktigt stora musiker.
Han föddes till Griot, en ärftlig kast av musiker och de enda som faktiskt fick spela vid heliga ceremonier. Han är en mästare på kora, den 21-strängade lutan (balafon är en tonal trumma och ngoni företrädaren till banjo).
Musiken en resa till  musikens ursprung, dess själva födelse och kärna av tidlösa rytmer och vidunderliga berättelser om en tid bortom horisonten och båda hållen
I  den här konserten samarbetar han och hans grupp med en mycket spännande och intressant norsk svensk blåskvintett med bl a trombonisten Helge Sunde och saxofonisterna Geir Lysne och Frode Nymo.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".