Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges största scen för levande jazz.

Tisdag 27 oktober 19.30 – 21.30 P2 Live: Perspectives 2009 III Barry Guy - Maya Homberger Lokomotiv Konkret Peter Brötzmann 4

Publicerat söndag 25 oktober 2009 kl 22.00

Barry Guy - Maya Homberger  Duo
Barry Guy, kontrabas, Maya Homberger, violin

Konsert 7 mars Konstmuséet, Västerås
Lokomotiv Konkret
Dror Feiler, träblås, elektronik, Sören Runolf, cello, elektronik,
Tommy Björk, trummor

Konsert 4 mars Culturen, Västerås
Peter Brötzmann 4
Peter Brötzmann, träblås, Toshinori Kondo, trumpet, elektronik,Massimo Pupillo elbas, Paal Nilssen-Love, trummor

Konsert 6 mars Culturen,Västerås 

Dags för ännu ett nedslag på Perspectives festivalen i Västerås. Fortfarande, efter ett drygt halvår, kan man bara konstatera att också den tredje upplagan av festivalen blev, en märkvärdig tillställning! Utmanande för den ”goda smaken” men kanske vanebildande för den som drabbas. Ta chansen att drabbas.! 
En del skulle kanske tror att det handlar om en festival för svår musik. Men vad är det?
Eftersom också enkel musik kan upplevas som svår ibland är det kanske så enkelt att musik är svår när den inte passar. Det är kanske lite som passion. Sett till bredden borde kvällens konsert ha alla förutsättningar att fungera i vilka sammanhang som helst.
Här finns prov på häpnadsväckande släktskap trots att spannet är från förrenässans till aktuell fri improvisation. De som spelar är bl a musiker som var med och skapade det sättet att gör musik för 30 – 40 år sedan. Skillnaden är mindre än man kan tro. I grunden handlar det möjligtvis om samma sak.
Det kan också uttryckas som Andreas Engström gjorde i Nutida Musik med anledning av festivalen.
Svårt?
Inte för någon som är det minsta öppen för hängivna musiker som förenar bländande teknik, djup musikalitet och en vilja att kommunicera.”

Beskrivningen passar utmärkt på musikerna i kvällens konsert och gäller såväl Peter Brötzmanns kvartett  och Lokomotiv Konkret och gäller också för barockmästaren Heinrich Ignaz Franz von Biber, en av de kompositörer som utgör kittet i konserten med violinisten Maya Homburger och basisten Barry Guy.
von Biber uppfann sin musik utifrån sin egen instrumentskicklighet. På den tiden var ju musiker och kompositör oftast samma sak. Kompositionerna växte ur det musikaliska uttrycket och sammanhanget. Jazzen och än mer den fria improvisationsmusiken handlar om att ge den friheten till alla i gruppen.
Schweiziska violinisten Maya Homburger är specialiserad på att spela autentisk tidig musik och nutida musik. Hon flyttade til England 1986 bl a för att spela med John Eliot Gardner och träffade så småningom kontrabasvirutosen Barry Guy, en pionjär i den fria britiska improvisationsmusiken.De träffades på en fransk jazzfestival. Maya hade blivit inbjuen för att spela Teleman i en konsert som kombinerade barockmusik, improvisation och nyskriven musik för barockviolin och kontrabas. Ljuv musik uppstod på alla sätt och de har sedan dess forsatt att arbeta både var för sig och tillsammans. Numera bor de i Schweiz och har bl a ett gemensamt skivbolag Maya Recordings för att sprida musiken också annan musik än deras egen. Konserten i Västerås är ett utsökt exempel deras gränslösa musik.Den här spröda musiken står i den här trippelkonserter i bjärt kontrast mot de andra gruppernas mer kraftfulla dynamik. Återhållen energi och sprödhet är i vart fall sällan grundläget i Lokomotiv Konkrets och Peter Brötzmanns universa. Det är knappast heller en musik som i första hand är estetisk snarare släkt med extasen. Dessutom rent av uttalat politisk. Mer släkt med futurism och förändring än barocken. Därmed inte sagt att det inte finns släktskap.Upptäck själv! Kaos är som sagt granne med Gud.
Lokomotiv Konkret kan idag beskrivas som klassiker. Gruppen föddes och formerades kring Dror Feiler i mitten av 70-talet. Sedan början av 80-talet är det en trio vars musik aldrig låter sig besrkivas entydigt. Det är ”rå energiladdad musik där brutala inpass samsas med lyriska partier av stor poetisk skönhet” för att ändå göra det med hjälp av programhäftet. En grundförutsättning när gruppen bildades var utan tvekan den tyska friform musiken och Peter Brötzmann. Under Perspective festivalen kunde man höra honom både solo och med Peter Brötzmann 4. I sin musik hyllar han nuet och för att återigen citera programmet
”nyfikenheten på nya former, melodier och energiansamlingar skapar en musik som aldrig räds att ta ett steg framåt för att starkt markera det egna uttrycket……….som förmår att bevina ögonblicket”.  Här har han valt att göra det tillsammans med italienske elbasisten Massimo Pupillo, trumslagaren Paal Nilssen-Love japanske trumpetare Toshinori Kondo.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".