Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges största scen för levande jazz.

Esperanza Spalding Music Society och Sinne Eeg

Publicerat måndag 7 mars 2011 kl 11.22
1 av 3
Esperanza Spalding. Foto: Sandrine Lee
2 av 3
Johannes Lundberg
3 av 3
Sinne Eeg. Pressbild

Vi möter en av jazzens senaste superstjärnor. En virtuos, både som kontrabasist och vokalist och med senaste skivan, Chamber Music Society, visade hon att hon också som kompositör och 
arrangör håller högsta klass.

Hon har varit gäst hos Dave Letterman och blev utvald av president Obama att uppträda när han fick Nobels fredspris i Oslo 2009; Esperanza Spalding. Hon har tidigare spelat på Nefertiti med både Joe Lovano och med sitt eget band. Om det här nya projektet berättar hon att det är nåt helt annat än vad hon gjort tidigare. Musiken är mycket mer genomkomponerad och byggd kring en stråktrio plus rytmsektion. Det finns fortfarande gott om utrymme för spontanitet och improvisation, men inom ramen för arrangemangen.

Esperanza Spalding började experimentera med att skriva för stråkar 
för fem-sex år sen, under en kurs som hon inte gillade. Då hade hon 
inget band att spela materialet med, men det kom väl till pass när 
planerna las upp för senaste skivan.

Stråktrion består av Olivia de Prato, violin, Lois Martin, viola och Jody Redhage på cello. Vi hör också Leo Genovese, piano, Richie Barshay, trummor och Leala Cyr, sång.


Från Stenhammarsalen hör vi andra delen av konserten med Sinne 
Eeg
och hennes kvartett från den 15 november i fjol. Första delen 
sände vi i P2 Live Jazz för precis en månad sedan, den 8 februari. 
Dagen före konserten belönades Sinne Eeg med en dansk Grammy för CD:n Don't be so blue och det blev hon väldigt glad för, inte minst för att det innebär ett erkännande från kollegerna i branschen. Jazz får ju inte speciellt mycket uppmärksamhet i medierna ens om man får ett pris som det här, men det är i alla fall lättare för sångare än  för instrumentalister att nå ut, säger Sinne Eeg. Det är alla eldsjälar på spelställena som ändå håller jazzen levande. Men hur är då arbetssituationen för jazzmusiker i Danmark? Jazzen får en del kulturstöd, men hur är det med gagerna? Sinne Eeg tycker att det bör finnas nån relation mellan gagerna och publikunderlaget, utan att det för den sakens skull helt ska vara marknadskrafterna som styr. Danmark är ju också så litet att man måste komma utomlands för att få det att gå runt, säger Sinne Eeg. Och hon har spelat mycket i  utlandet, inte minst i Kina och Japan.
 
Sinne Eeg, sång, Jacob Christoffersen, piano, Morten Ramsbøl, bas och Morten Lund, trummor.

Musiktekniker: Bertil Karlsson och Bengt Pettersson. Presentation: Johannes Lundberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".