Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar vad som döljer sig bakom de låga matpriserna och avslöjar en verklighet där människor skadas,..

Guide: Värt att greppa om grönt

Publicerat söndag 17 januari 2016 kl 12.00
Illustrationer av frukter och grönsaker. Grafik: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
Grafik: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.

Matens pris första program i 2016 års säsong har tema frukt och grönt, och handlar om näringsämnen. Här är en guide till smartare val av i grönsaksdisken.

Ladda ner och skriv ut: Kylskåpsguide för frukt och grönt

Läs bakgrunderna till tipsen i guiden nedan. Eller lyssna på programmet.

Lök. Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
Välj den rödaste tomaten

Lykopen är ett färgämne i familjen karotenoider som framför allt finns i tomater.

Åtskilliga studier indikerar att lykopen skyddar mot flera olika cancerformer.   Små tomater och tomater med djupt röd färg innehåller i regel mer Lykopen.  Lykopenhalten blir högre när tomaterna värms upp, så krossade eller passerade tomater och tomatjuice är en extra bra källa till Lykopen.  Studier visar att vilda tomater innehöll mer lykopen än dagens kommersiella.

Grönsaker. Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
Låt inte det gröna vänta

Grönbladiga grönsaker som grönkål, rucola, blomkål, rädisor, broccoli och spenat innehåller svavelföreningar och så kallade glukosinolater och karotenoider som man tror har en positiv effekt på hälsan och som kan skydda mot många sjukdomar.

Grönbladiga grönsaker innehåller kalcium (grönkål, rucola och spenat innehåller faktiskt mer än mjölk).

Grönbladiga grönsaker förlorar ofta sitt näringsinnehåll ganska snabbt efter skörden. Ju färskare desto bättre alltså. Studier har visat att äldre grönkålssorter innehåller betydligt mer fytokemikalier än de som oftast säljs kommersiellt idag

Lök. Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
Välj den mindre löken

Risken för flera cancerformer minskar om man regelbundet äter lök och vitlök. Tydligast är bevisen för gul lök, så ju mer gul lök du äter desto lägre blir risken att få cancer. Det är oftast bättre att välja små gula lökar än stora vattniga och sötare. De små är i regel nyttigare.

Potatis. Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
Leta efter gammal potatis

De moderna potatisarna är långt ifrån lika nyttiga som sina vilda släktingar. En lila ”urpotatis” från Peru hade 172 gånger så höga halter av fytokemikalier som de vanligaste kommersiella sorterna.

Leta efter ekologiska potatisar, gärna med rött eller lila skal och gulare kött De är mycket nyttigare än andra. Tester visar att även äldre svenska sorter som mandelpotatis är nyttigare än den vanliga potatisen i livsmedelsaffären.

Äggplanta. Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
Ät skalet på äggplantan

Skalet innehåller ämnen som tros skydda mot cancer och åldrande. Tyvärr har växtförädlingen gjort att moderna sorter inte innehåller lika mycket som de gjorde förr. De är fortfarande nyttiga men tänk på att äta även skalet.

Morötter. Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
Välj de lila morötterna

Morötter innehåller flera fytokemikalier, som kan ha en skyddande effekt mot olika livshotande sjukdomar.

Morötter har odlats länge men fram till för 400 år sedan var de i regel lila. De orangea morötterna skapades av växtförädlare i Holland för 400 år sedan av nationalistiska skäl.

Studier visar att alla lila sorter är mycket nyttigare än de orangea och de finns att få tag på i en del affärer och grönsakslådor.

Precis som med ämnet lykopen i tomater tar kroppen lättare upp ämnena om morötterna värms och sedan äts med olja.

Rödbetor. Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
Varma betor för varma känslor

Betor, särskilt de röda, innehåller ett ämne som heter bor. Ämnet anses vara ett afrodisiaka, som ökar såväl den sexuella prestationsförmågan som sexlusten. När man värmer betor och blandar dem med olja så frigörs det mer av det här ämnet.

Blåbär. Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
Välj svenska blåbär

Bär av alla de slag är nyttiga. De är lätta att få tag på i färsk, fryst eller torkad form året om. Våra svenska blåbär hör till de allra nyttigaste. De innehåller en lång rad ämnen som kan leda till förbättrad syn, fördröjt åldrande, viktminskning och skydd mot flera sjukdomar.

Studier har också visat att vilda svenska blåbär är flera gånger nyttigare än de större odlade blåbären som är vanliga i USA.

Äpple. Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
Låt äppelskalet vara kvar

Behåll alltid skalet på. Det är oftast där många av de nyttiga fytkokemikalierna återfinns. Några av de nyttigaste frukterna är våra svenska äpplen. Varianter som inte är supersöta och aningens beska innehåller ofta mer nyttigheter än sina sötaste kusiner.

Studier

Hallon: Det genomsnittliga innehållet av fenoler en fytokemikalie i vilda hallon var mycket högre än i de odlade varianterna.

Grönkål: Det var framförallt de traditionella gamla sorterna som innehåll höga koncentrationer av flavonider, en annan fytokemikalie.

Tomater: Vilda tomater innehöll högre konventrationer än odlade tomater.

Äggplanta:  Växtförädlingen har resulterat i en minskning av innehållet av fenoler och vilda släktingar har högre innehåll än i de odlade äggplantorna

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".