Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det aktuella samhällsprogrammet om skolan.

Skolministeriet : Hur skolar man bäst in ett barn i förskolan?

Publicerat fredag 4 augusti kl 11.53
Foto: Kicki Möller
Anna Lenngren och Maria Treiberg på Önskeförskolan i Stockholm individanpassar inskolningen efter behov. Foto: Kicki Möller
Är tre dagars inskolning tillräckligt när en ettåring ska börja i förskolan? Eller är den längre två veckors-inskolningen att föredra? Vi tittar närmare på inskolningens betydelse. UR

Trots att förskolestarten för många barn är den första stora separationen i livet så finns det knappt någon forskning om inskolningens konsekvenser. Vi träffar förskolepsykologen Gunilla Niss som varnar för att barnens trygghet blir lidande med allt kortare inskolningar. Vi besöker även en förskola där man lägger stor vikt vid inskolning och erbjuder hembesök hos nya elever.

Ett program av Kicki Möller.

Lyssna på programmet på urplay.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".