Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet som hycklar och skiter i allt. Allt under ledning av Magnus Uggla.
28 oktober

SJ vägrar prata med Uggla

Publicerat fredag 28 oktober 2011 kl 14.13
"De tyckte jag skulle ta flyget"
(9:39 min)
1 av 2
Magnus Uggla åker evakueringsbuss.
2 av 2
Magnus Uggla hittade gamla revykompisen Per Andersson känd från Grotesco på Centralen.

Vi hade hoppats på en beef. Magnus Uggla drabbades av tågkaos i veckan. Tågknas, förseningar och kvarglömd personal. Men när Magnus vill konfrontera SJ i programmet vägrar företaget.

Istället fick han efter mycket om och men veta att det som gällde var att reklamera resan till SJ AB som alla andra. Och konduktören på tåget tipsade honom att om han ville komma fram i tid i fortsättningen så skulle han ta flyget istället...

Magnus Uggla var på väg till Göteborg för att göra lite press och promotion för sin nya skiva. Under resan träffade Magnus sin gamla revykompis Per Andersson.

Resan börjar bra men halvvägs till Göteborg någonstans utanför Hallsberg blir det totalstopp. Under en och en halv timme får de ingen information alls. Slutligen får de veta att de ska evakueras.

- De låter ju dramatiskt och vi fick klättra ner för en sjukt obehaglig stege som det knappt är några fotsteg på. Den var något bättre än en repstege, men jag kan tänka mig att är man pensionär så är det där inte optimalt.

Magnus, Per Anders och de övriga resande forslades sedan i bussar i tre mil för att ta sig förbi problemområdet. Där får de hoppa på ett nytt tåg.

Tågresan fortsätter ytterligare fem mil och sen stannar tåget en gång till.

- Då blir det tyst och det händer ingenting. Det går en timme. Det går en och en halv timme. Och så småningom så kommer det fram att de har glömt personalen.

Konduktörer, biträden till restaurangvagnen med flera var alltså kvarglömda på tåget som satt fast på andra sidan de nedrivna ledningarna utanför Hallsberg.

- Den enda de inte hade glömt var lokföraren.

Fritt fram i restaurangbranschen

Alla ombord på tåget fick alltså sitta och vänta ytterligare en timma innan de kunde åka vidare.

- Luften tog inte slut men ölen tog slut, eftersom alla länsade den här restaurangvagnen. Det var inte en människa där så jag tog två öl och lite jordnötter utan att blinka.

SJ:s policy

Men att inte ge passagerna någon information var inget misstag.

- Ingen information är bättre än att ge än dålig information, det är tydligen en strategi som SJ använder sig av.

I programmet frågar Magnus Uggla Mathilda Stenman, pr-konsult på K-Street Advisors om det här är en bra strategi.

Summa sumarum. Resan tog åtta och en halv timma och konduktörens sista råd till Uggla var att nästa gång kunde han ta flyget.

- Det går fortare att åka dressin, säger Uggla i P4.

Text: Ronnie Ritterland

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".