DISKUSSION

Mats Svegfors: Vem är journalisten?

En av de viktiga frågor som har tagits upp i anslutning till vår webbok Journalistisk 3.0 – Medieormen ömsar skinn men som vi egentligen inte alls har behandlat rör journalisters anställningsförhållanden. Vad betyder det att yngre journalister har så svårt att få anställning? Vad betyder det för demokratin vem journalisten är och var journalisten bor?

Publicerat tisdag 23 november 2010 kl 09:07

De korta anställningskontrakten gör att vi får en särskild kår av ”LAS-journalister” som aldrig vet om de är i arbetslivet efter jul. Vår  medarbetare Lasse Edfast, vars kontrakt går ut vid nyår, har tagit upp samtalet och gör ett berömvärt försök att dra igång en diskussion. () som vi har lovat att bemöta.

I anslutning till detta finns anledning att uppmärksamma ett inlägg på Second Opinion av Kerstin Ekberg: . Det rör frågan om vem som skriver och rapporterar och vad de betyder för vad som skrivs och rapporteras. Kerstin Ekberg har gjort en egen ovetenskaplig undersökning av vad som publicerats i Dagens Nyheter under vinjetten ”Sthlm i mitt hjärta”. Hon konstaterar att 68 procent av artiklarna avslöjar att DN-journalisterna har sitt hjärta i Stockholms innerstad.
   En enda text handlar om Kerstin Ekbergs hemstad Södertälje. I hjärtestaden Södertälje tittar DN-skribenten in igenom brevlådan till en sönderslagen lägenhet tillsammans med en frigiven fängelsekund med gipsad arm. Kerstin Ekberg känner inte riktigt igen sin stad i det redaktionella nedslaget. 

Det som många haft på känn, att ”alla” journalister bor på Södermalm, visar sig ha en verklighetsförankring. På Södermalm i Stockholm bor 1,1 procent av svenska folket och hela nio procent av alla journalister. I Stockholms innerstad bor 3,1 procent av svenska folket och 19 procent av journalisterna. Kerstin Ekberg, Second Opinion

Det är inte alldeles opåkallat att tänka vidare utifrån Marshall McLuhan: mediet bestämmer budskapet . Men naturligtvis har erfarenheter, kunskaper och livssituation inom redaktionerna ett rätt rejält medbestämmande. Vad händer om traditionella medier når allt färre och allt mer avgränsade sociala skikt i samhället? Och det är inte en fråga som bara handlar om morgondagens mediala situation. För hårt konkurrensutsatta tidningar är det rationellt att försöka öka träffsäkerheten i målgruppen, att nå de läsare som annonsören vill nå. 

Det är inte svårt att hitta självförstärkande mekanismer i en fortgående social skiktning av det moderna samhället. Det centrala perspektivet i vår webbok om journalistikens och mediesystemets utveckling är det demokratiska. om det inte längre finns en gemensam scen där demokratin kan utspelas?

Mats Svegfors

Nyckelord

Radiobloggen Debatt

Dela

Användarkommentarer

kommentarerna hanteras via Disqus