Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
BLOGG

Har svensk reklam-tv en kvalitetskris?

Publicerat fredag 21 januari 2011 kl 10.33

SVT gör de program som drar flest tittare, visar en färsk rapport. I fredags skrev Svenska Dagbladets Harry Amster i sin mediekrönika:

Det hjälps liksom inte vad de kommersiella kanalerna gör. SVT är så dominerande i årsstatistiken över succéprogram att de nästan ryms inom definitionen för monopol. Visst, det är kanske hårdraget men fakta talar sitt tydliga språk.

Igår skrev Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun:

SVT1:s segertåg är imponerande. Public service-bolagets underhållningskanal ökar tittartidsandelen i hela befolkningen med 2,3 procentenheter, till 23,2 procent, medan samtliga större kommersiella konkurrenter backar, enligt MMS /.../ Ingenting hörs om hur TV4, Prosieben och MTG ska agera för att bryta SVT1:s dominans och rycka tillbaka tittarna till den kommersiella tv-världen

Hur står det till med reklam-tv i Sverige, har de en kris? Annonssiffrorna verkar lovande, men hur står det till med innehållet? Diskutera gärna här på Medieormen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".