Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jonas Edlund om Sveriges Radios mobila utmaningar

Publicerat torsdag 17 februari 2011 kl 08.26

Realtidsmediet återföds i olika former - det är utmaningen. Lösningen är torr och knastrig: publicistisk planering. 
   En ny grupp i Sveriges Radio har gått mobilitetskurs på Fojo i Kalmar. Jonas Edlund, Nyhetschef på SR Örebro var en av deltagarna. Här skriver han om några slutsatser han och kollegorna dragit under kursen.

Sveriges Radio ska göra "Snabb, ljudande radio där publiken finns" (SR:s mobilitetsutredning, se Verksamhetsberättelse 2008 (PDF)  Därför går alla i arbetsledande roll i företaget nu kurs i mobilitet.
   Det är bra med satsningen på mobilitet. Det är bra att vi blir direktare, mer på tå, närmare vår publik, ljudligare. Det är bra.
  

Radio har alltid varit ett mobilt medium, men utvecklingen på nätet har ökat kraven på direkthet och mobilitet. (Se Journalistik 3.0 – Medieormen ömsar skinn, kap Radio – en pånyttfödd 85-åring   )
   Så nu utrustas vi som jobbar i SR med bärbara datorer och smarta mobiler. Sedan ska vi bli direktare och mobilare. Det är också bra.
   Under tre intensiva dagar på vår mobilitetskurs i Kalmar (14-16 februari) kom vi fram till en tydlig och viktig slutsats: ska vi bli direktare och mobilare så måste vi tänka efter och tänka om: ökad mobilitet ställer ökade krav på publicistisk planering. Något som kan låta paradoxalt, men inte är det.

För med ökad mobilitet behöver vi än mer arbetsledare som är starka publicister med god kunskap om publiken och vilka publiceringar som är för vilka plattformar. Vi behöver också redaktioner som är helt på det klara med och överens kring vilken publik vi jobbar för och vilken journalistik vi ska göra. Och vi behöver stärka bemanningen på nyhetsdeskarna, som ska ta in, sortera och värdera ett ökat inflöde och publicera på fler plattformar.

Denna torra, organisatoriska insikt mognade fram i vår grupp under tre dagar i Kalmar. Vi välkomnar nu en strategisk diskussion i företaget om hur vi går vidare med den insikten.

Jonas Edlund
nyhetschef, Sveriges Radio Örebro

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".