Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
DISKUSSION

Leone Serrander: "En stark röst bör även få synas"

Publicerat måndag 7 mars 2011 kl 10.39

Medieormen pratade nyligen om framtidens journalistik på Journalisthögskolan i Stockholm, JMK . I publiken satt studenten Leone Serrander och funderade särskilt över det Mats Svegfors och Cilla Benkö berättade om Sveriges Radios lyssnarsiffror bland unga och hur man tänker kring att nå unga lyssnare i framtiden. Här kommer hennes funderingar.

Ta nu ett ögonblick och fundera över var du först snappar upp en nyhet. Är det ifrån TV4 Nyheterna, via Ekot eller är det ifrån din tidning som dunsar ner i brevlådan på morgonen? Som sen 1980-talist blir mitt, och förmodligen även många andras i min åldersgrupp, svar istället via Twitter, via en blogg eller via Facebook. Kanske vanan av att slå på en radio överhuvudtaget riskerar att suddas ut i framtiden, bland annat med tanke på alla musikprogram som så flitigt används idag.
   Det börjar kännas väldigt väsentligt för Sveriges Radio att stärka sin röst och position på nätet för att kunna nå ut till dem som växer upp mitt i det här mediala landskapet.

När terrordådet i Stockholm utspelade sig i december 2010 fick jag nys om det genom en uppdatering på Facebook. Mina vänners kommentarer och länkar till artiklar väckte mitt intresse och snart plockade jag upp mer information ifrån kända nyhetsförmedlare som dn.se och aftonbladet.se för att få nyheten bekräftad. Och jag tror inte att jag var ensam.
   Att bloggar, Facebook och Twitter idag är en stor del av nyhetsspridningen beror inte på att de ger en grundläggande nyhetsrapportering eller på att källorna som används är granskade. Det beror på att de kan sprida en nyhet fort och på att informationen förmedlas via webbplatser där jag brukar befinna mig.

Unga studenter och ungdomar, och då talar jag generellt om ungefär 14- till 25-åringar, kanske ofta har bristande rutiner kring sin nyhetskonsumtion och kan därför upplevas vara svåra att nå med välproducerad nyhetsförmedling. Det måste därför utvecklas nya sätt för att nå ut till dem och det är nu det gäller att se de alternativ som existerar.
   Jag har vänner som via bloggar följer allt ifrån människors vardag till skribenters politiska vinklingar av aktuella händelser. Det är nämligen här diskussionerna utvecklas – diskussioner om samhället, identitet och könsnormer. Ibland så pass intensivt debatterat att de skapar ringar på vattnet ut till våra mer traditionella medier. Men inte alltid, ibland stannar de på nätet och fortsätter på nätet.

Sajterna thevoice.se , mixmegapol.se och sverigesradio.se har inlägg som ibland kallas för bloggar. Men jag upplever inte att de är forum där fokus ligger på åsikter och funderingar utan att det snarare är texter som liknar redaktionernas dagordningar. De verkar fungera riktigt bra som kommunikationskanal mellan lyssnare och enskilda redaktioner och just nu känns faktiskt Sveriges Radios webbplats helt enkelt som en välfungerande förlängning av sina radiosändningar. Vilket inte är helt fel, men den kan bli så mycket mer.
   Genom att skapa bloggforum skulle dessa webbsajter kunna utvecklas och bli mer närvarande och en del av de diskussioner som växer ute på nätet. Precis som Anders Mildner nämner i den aktuella debatten om journalistrollen är behovet av en journalistik som är involverad och engagerad i de samtal och nyheter som utvecklas i våra sociala medier viktig.

Artikeln Public service- Lär er konsten att prata MED inte OM!, publicerad på Second-Opinion.se, är ett exempel från en aktuell debatt som jag tycker känns väldigt relevant för Sveriges Radio. Debatten uppkom efter Public Servicedagen 2011, om föreläsningen Barnen är vår framtid - men är vi deras, och den kritiserar hur föreläsningen i sig diskuterade hur man bemöter unga, utan att man på plats lät unga komma till tals.
   Om sverigesradio.se hade haft ett mer bloggliknande forum hade man lätt kunnat fortsätta diskussionen på nätet.
   Det här förde mig vidare till en att annat hål som jag tror skulle behöva fyllas. På sajten Ung&Dum , ett projekt drivet av Rädda barnens ungdomsförbund, Centrum mot rasism och Sveriges elevråd SVEA, finns det ett inlägg publicerat av komikern Aron Flam, ”Varför är jag jude?” Det är en text som berör identitet, fördomar och religion, en text som jag tyvärr inte kan hitta på sverigesradio.se, trots att den tidigare sänts i programmet Humorhimlen: P3 Opium. Man kan säkert lyssna på den ett klipp på sajten, men det känns plötsligt inte tillräckligt längre. Varför inte utnyttja både ljud och text för att kommunicera när möjligheten finns?

Sveriges Radio har många röster som är värda att synas. En journalists eller medieprofils egna åsikter och tankar värderas riktigt högt idag. Krönikörer har till exempel redan fått en allt mer framträdande roll inom pressen. Det är personliga inlägg och tankar som redan på tidningens första sida blir citerade och presenterade för att locka läsaren att bläddra vidare. På sajter som dn.se och expressen.se finns även länkar till aktuella krönikor placerade centralt bredvid tidningens logga.
   Sveriges Radio har mängder av duktiga journalister, vilka skulle kunna få profilera sig tydligare på nätet. Med personliga inlägg som kan ta upp alltifrån samhällsfrågor och politik till kultur och egna funderingar tror jag att man kan stärka deras mediala identitet och bidra till ett mer kontinuerligt flöde av läsare på sverigesradio.se, vilket även kan locka flera nya lyssnare till programmen. Med en tydlig länk direkt på startsidan skulle de här bloggarna få en möjlighet att vara med och skapa och delta i diskussioner effektivt på nätet. Dessutom utvecklas då en viktig plattform som är som gjord för debatt och kommunikation.

Sveriges Radio utvecklas i takt med de nya tekniska möjligheterna som uppkommer och utnyttjar dem bra i sin strävan efter att vara tekniskt lättillgängliga, men det är inte tillräckligt. Jag tror att innehåll och utformning på internet är en väsentlig del och en betydelsefull detalj som kan få Sveriges Radio att ta mer plats och att få fler att engagera sig djupare i de debatter, den kommunikation och i alla de trådar som aktivt spinns på nätet idag.

 

Leone Söderlind Serrander
– 23 år och studerar Medie- och kommunikationsvetenskap på JMK. http://twitter.com/LeoneSerrander

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".