Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
DISKUSSION

Vill Sveriges Radio ha en ökad lyssnarkontakt?

Publicerat tisdag 8 mars 2011 kl 15.40

Det skrivs och talas mycket just nu om hur viktig en ökad kontakt och interaktion med lyssnare, tittare och läsare är för de traditionella mediernas överlevnad, inte minst här på Medieormen. Medborgarnas kunskaper kan utnyttjas bättre, inte minst via nätet och fördjupa journalistiken. Kanske behövs det till och med en ny journalistroll? 
   Men i vilken form vill Sveriges Radio egentligen ha kontakten med lyssnarna i framtidens nätsamhälle? Vad händer bakom de vackra orden där det sägs att lyssnarkontakterna måste öka? Detta undrar Åke Pettersson, programledare för Publicerat i P1 och ansvarig för Lyssnarkontakt.

Redan idag har lyssnarna möjlighet att nå Sveriges Radio bland annat via Lyssnarservice och Lyssnarkontakt . I det ena fallet handlar det mest om service kring tablåer, sändningstider, vem som spelat vad och att eventuellt tala om vad man tycker om programmen. I det andra finns en möjlighet att komma med synpunkter på själva programmakeriet, journalistiken/publicistiken och hur den fungerar. Och satsningen även på den senare formen av lyssnarkontakt borde fördjupas, inte som nu riskera att försvinna!

Det är inget nytt att de traditionella medierna sedan långt tillbaka har haft olika former av kontakter med sina lyssnare, tittare och läsare. Och att allmänheten också tidigare har bidragit på olika sätt till journalistiken genom olika typer av mötesreferat eller rapporter från olika evenemang, att fungera som tipsare, radskrivare och eller insändarskribenter. Numera bidrar allmänheten fortfarande genom tips, att det skrivs och rings in insändare och debattartiklar, lyssnare medverkar i Ring P1 och ringer till många andra radioprogram och ger sig dessutom till känna via kommentarsfälten på programmens hemsidor. Och det är medborgarnas deltagande och kunskaper som i framtiden måste utnyttjas mer och bättre på olika sätt.

Under många år har radiolyssnarna också bidragit i olika former till den mediekritik och öppenhet som Sveriges Radio tyvärr varit ganska ensam om, nämligen att ha program som tidigare Vår grundade mening, numera Medierna och Publicerat.
   Den här typen av lyssnarkontakt, öppenhet inom medierna, har både ökat och minskat. Ett tag hade SVT och TV 4 så kallade Tittarombudsmän, DN hade en läsarombudsman. Tyvärr har de nu försvunnit även om TV4 funderar på att tillsätta en ny sådan efter Janne Andersson, som gått i pension.
   I Sveriges Radio startades en annan variant, Lyssnarkontakt för drygt tre år sedan. Tanken var att lyssnarna ska kunna höra av sig med frågor, kritik och synpunkter på programmen, som sedan respektive redaktion eller inblandad journalist fick reagera eller svara på just via Lyssnarkontakts hemsida. Ibland också via etern i programmet Publicerat.

Idén till Lyssnarkontakt kom från dåvarande Sveriges Radio-vd:n Kerstin Brunnberg. Det var helt enkelt hennes svar på kritiken mot att företaget inte satsade på en lyssnarombudsman som SVT gjorde på en tittarombudsman (Claes Elfsberg).
   Skillnaden var alltså att ingen ombudsman, men väl redaktionerna själva skulle svara, förklara eller diskutera de programfrågor som kom upp med undertecknad som en sorts ”ledsagare”. Och så har det fungerat. Ibland med intervjuer som lagts ut på webben, men sedan mest via frågor och svar på nätet (se sverigesradio.se/p1/lyssnarkontakt).
   Ett par, tre Publicerat per säsong har också vikts åt de frågor som mest kommit in till mejladressen lyssnarkontakt@sr.se. Och naturligtvis får dessutom alla lyssnare personliga svar på det sätt de väljer att höra av sig på, vare sig det gäller e-post, brev eller telefonsamtal.

Men vad vill radioledningen i framtiden på den här punkten? Det vet ingen. Frågan har nämligen delegerats från vd-nivå till den så kallade Programenheten av vd och vice vd Mats Svegfors och Cilla Benkö. Även om ”den vidare frågan om våra relationer till lyssnarna i stort naturligtvis också är vår angelägenhet”.
   Under drygt två år fanns det en länk till Lyssnarkontakt på Sveriges Radios förstasida på nätet, även kallad Ettan. Den länken försvann för ett år sedan i samband med att förstasidan gjordes om. Och hittills har det inte gått att få tillbaka någon länk, även om det skulle vara mycket enkelt att lägga in en sådan bland alla andra länkar nederst på SR:s förstasida.

Så länge Lyssnarkontakt finns kvar borde naturligtvis en länk gå att hitta där utan att lyssnarna tvingas leta sig dit via Publicerats hemsida. Att det inte gör detta har nu reducerat lyssnarkontakt till att mest bli en angelägenhet för P1-lyssnare. Lyssnarna på de andra kanalerna tror att lyssnarkontakt har avskaffats, även om det fortfarande dimper ner något mejl också från P2- och P4-lyssnare.
   Bakom detta nya läge kan möjligen anas en revirstrid mellan Programenheten och  Kommunikationsavdelningen på Sveriges Radio? Kommunikationsavdelningen har det yttersta ansvaret för Sveriges Radios förstasida på webben. Och den avdelningen har hittills stoppat länken till Lyssnarkontakt. (Troligen är den avdelningen inte alls intresserad av kritiska diskussioner om företagets programmakeri. Det har nämligen tidigare heller inte gått att informera internt om Lyssnarkontakt via internwebben, som Kommunikationsavdelningen också håller i. Alla anställda på Sveriges Radio vet därför inte ens om att Lyssnarkontakt finns.)
   Eller är det så enkelt att ingen vill betala för vad det kostar? Eller ha den här typen av lyssnarkontakt kvar?  

Så hur vore det om Sveriges Radios ledning redde ut situationen! Frågan är alltså om Sveriges Radio vill fortsätta att vara ett ovanligt öppet företag med plats också för lyssnarkritik och diskussioner med lyssnarna? Eller vill SR sluta sig på det här området som de flesta andra medieföretag – även de som är mer eller mindre i allmänhetens tjänst?

Åke Pettersson
Publicerat/Lyssnarkontakt 
Sveriges Radio, Malmö

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".