Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
JOURNALISTIK & TEKNIK

Carolina Norén & Ronnie Ritterland: Schlagerbevakning 3.0 i Düsseldorf

Publicerat torsdag 19 maj 2011 kl 10.17

"Sorry, radio är inte längre bara radio". Det konstaterar Sveriges Radios schlagerankare Carolina Norén tillsammans med sin webbredaktör Ronnie Ritterland efter att ha bevakat den tekniskt sett struligaste Eurovision Song Contest genom tiderna. 
   Här på Medieormen berättar de hur teknikhaverierna under ESC-finalen i Tyskland vändes till medial succé genom något så enkelt som positivt tänkande.

Har precis kommit hem efter att ha bevakat och kommenterat mitt 13:e Eurovision Song Contest  denna gång i Düsseldorf, Tyskland. Eric Saades bronsplats  kommer de flesta av oss associera med just det här året, men för mig personligen inträffade den största händelsen redan under den första semifinalen på tisdagkvällen.
   För er som mot förmodan någon gång hamnar i en liknande situation, så tänkte jag passa på att dela med mig av mina erfarenheter av ny och gammal samt tysk teknik.

Men först en bild av brottsplatsen. Jag vet inte om ni är bekanta med hur ett ordinärt kommentatorsbås ser ut, så för säkerhets skull beskriver jag det med tre ord: Ett mellanstort utedass.
   Toalettpapper och kungabilder är dock utbytta mot audioutrustning. Har man tur får också två mellanstora personer plats, i det här fallet undertecknad och webbansvarig och Project Manager i Düsseldorf - Ronnie Ritterland. Vi såg fram emot en ganska lugn kväll, ledningar var testade i god tid, research på 43 länder under kontroll och vi hade dessutom klätt oss snyggt. Klockan 21.03 skulle direktsändningen starta, men följande händer:

  • 20.15  Vi förlorar återgången från Stockholm.
  • 20.30  Återgången tillbaka, men Stockholm förlorar ljudet från Dusseldorf
  • 20.45  Inser att vi inte är ensamma om problemet. Kommentatorer från hela Europa springer runt och skriker.
  • 21.03  Stockholm hör oss, vi inleder sändningen utan återgång
  • 21.10  Allt ljud försvinner
  • 21.11  Går över till att rapportera från min mobiltelefon
  • 21.30  Två svettiga tyska tekniker kryper mellan mina ben med en röd sladd. Jag uppmanas att försöka prata via en röd reservtelefon.
  • 21.35  Tekniker Stefan i Stockholm säger att reservtelefonen låter illa
  • 21.36  Internet rasar
  • 21.37  Tillbaka på mobilen
  • 21.45  Tysk tekniker säger att nu ska allt fungera. Försöker prata i headset. Stefan ringer på mobilen och säger att jag inte hörs. Tysk tekniker uppmanar oss att tänka positivt, ”Think Posssitive”.
  • 21.46 Beslutar mig för att köra hela sändningen via min mobiltelefon, försöker tänka så positivt som det bara går…

Jag har bevakat detta evenemang sedan 1999 och har aldrig varit med om något liknande. Det här var den värsta direktsändning jag någonsin varit med om, men också den intressantaste ur ett annat perspektiv. Vi började använda av oss av andra kanaler för att få kontakt med lyssnarna och omvärlden. Vi gick ut på twitter: @Ronnieritter och @CarolinaNoren  och fick genast stark respons.

http://twitter.com/#!/CarolinaNoren/favorites

http://twitter.com/#!/RonnieRitter/favorites

Fler och fler hörde av sig och berättade att de nu gått över till radio istället för att följa evenemanget på TV. Ronnie hade dessutom varit förutseende nog att dokumentera det värsta kaoset via webbkameran och lyckats lägga upp vår  bakom-kulisserna-film  på webben när internet åter började fungera.

Ryktet spred sig, övrig media (kvällstidningar , utländsk media , andra SR-program) hörde av sig och ville länka till filmerna.
   En sändning som startade som en mardröm, slutade med att vi fått en mängd nya lyssnare och oväntad uppmärksamhet!  

Så, vad vill jag säga med detta? Jo, den här kvällen den 10:e maj i Düsseldorf lärde jag mig den hårda vägen att radio idag inte bara behöver vara radio. Radio kan bli så mycket mer om man vågar experimentera med andra kanaler samtidigt.
   Vi fortsatte att jobba på det här sättet under hela veckan. Vi hade ju fått ett kvitto på att vårt nya sätt att jobba med sociala medier  tilltalade en ny publik . En publik som dessutom ville ha mer och frågade aktivt  efter fler uppdateringar. Sporrade av insikten lämnade vi aldrig hotellrummet utan minst två mobiler, en webbkamera och självklart reportagebandspelaren.

Det var inte planerat att jag även skulle få rollen som programledare för en webbföljetong under detta tyska äventyroch slås av tanken: Är det här det nya sättet att göra radio på?

Gärna för oss! Visst blev det extrajobb, men sova kan man göra när man kommer hem!

Carolina Norén, programledare
Ronnie Ritterland, webbredaktör
Sveriges Radio P4

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".