Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
FILDELNING

Mikael Zackrisson: Så fick Sveriges Radio 2000 nya ambassadörer

Publicerat fredag 9 december 2011 kl 20.28
Gina Dirawis sommarprogram hör till de flest lyssnade via Sveriges Radios inbäddade spelare. Bild från bloggen Ana Gina

DELAD RADIO. En av de starkaste krafterna på internet är den kollektiva kraften av alla som finns och verkar där. Att folk gör saker och driver frågor tillsammans, utan central styrning och utan annan pådrivning än den egna, ofta personliga, drivkraften. Därför är det väldigt roligt att se hur Sveriges Radios inbäddade ljudspelare har tagits emot av nätets alla bloggar, sajter och vanliga sociala medieanvändare.
   Mikael Zackrisson är projektledare på Sveriges Radios digitala medier med ansvar för spridning i nya kanaler. Här sammanfattar han hur satsningen på delningsbara spelare har fallit ut.

Sedan en tid tillbaka har Sveriges Radio en ny, öppnare och mer generös, policy kring hur vi vill sprida och dela med oss av vårt material. Som en del av detta byggde vi på SR Digitala Medier i vårvintras en funktion i vår ljudspelare som gör att man kan dela vårt ljud och bädda in det  på andra sajter.

Bakgrunden är i grunden rätt enkel: Sveriges Radio ska finnas där publiken finns. Vi bestämmer inte hur publiken tar del av vårt utbud, utan vill folk lyssna på oss på Facebook, eller på bloggar och andra sajter, så är det upp till dem. Idag har över 4 miljoner svenskar Facebook och över en miljon av dem är inne på sajten via mobilen varje dag. Majoriteten av svenskarnas internetanvändning sker trots allt på andra sajter än vår egna Sverigesradio.se

Ett annat skäl till att uppmuntra till inbäddning är att främja nischerna, “the long tail”. För ett stort mediehus som Sveriges Radio är det omöjligt att ge full rättsvisa för alla 400 olika radioprogram vi gör på förstasidan på webben, eller än värre att puffa för dem i sändningarna. Då kan spridning via nischade intressebloggar och sajter vara ett sätt att nå direkt till rätt lyssnare. Vetenskapsprogram kan nå sina lyssnare, Radiosporten kan nå ut direkt via olika idrottsklubbars webbsidor, våra musikprogram via nätets alla musikbloggar och artistsajter, för att bara ta några exempel.

Vi släppte vår inbäddade spelare i april och i juni fick vi mätningen av lyssningen i spelaren att fungera.
   Nu har det gått fem månader sedan dess och vi kan summera spridningen och lyssningen så här:

  • Nära 2000 olika sajter och bloggar har bäddat in våra ljud. Allt från stora mediesajter och utländska bloggar till privata bloggar och enskilda personers facebookkonton.
  • Vår spelare har visats 14 miljoner gånger.
  • 1,1 miljoner gånger har någon börjat lyssna på våra program eller ljud via spelaren.

De här siffrorna kan vara svåra att greppa, men ett sätt är att jämföra med spelningen på vår egna sajt Sverigesradio.se. Då ser vi att den inbäddade spelaren har gett 6 procent fler spelstarter.

6 procent mer lyssning av vårt innehåll på webben alltså. Och detta enbart genom att vi låtit de som gillar det vi gör sprida innehållet vidare.
   Vi har alltså inte lagt några resurser på att marknadsföra våra program i det här fallet, mer än att vi har kontaktat bloggar och svenska mediehus och berättat om vår delningsfunktion. Men spridningen i sig har helt skett genom att några av våra lyssnare ute i Sverige har gillat det vi gjort, så mycket att de valt att sprida innehållet vidare. Och allt som krävdes av oss var lite generositet.
   Eftersom jag är en statistiknörd har jag roat mig med att ta fram lite siffror på inbäddningen. Allt är mätt tiden 9 juni till 7 november 2011.

De sajter som bäddat in mest, räknat i exponering av vår spelare

1. Politisktinkorrekt.info (sidan är idag nerstängd)

2. Gthotel.org

3. Avpixlat.info

4. Blogg.se (totalt)

5. Hd.se

6. Facebook.com

7. Expressen.se

8. Svt.se

9. Feverray.com

10. Thoralfalfsson.webblogg.se

11. Finest.se (totalt)

12. Nrk.no

13. Saabsunited.com

14. Snaphanen.dk

15. Scandipop.co.uk

Mest lyssnades program, via inbäddade spelaren

1. Ekots lördagsintervju: Ännu en högersväng för C?  (Annie Lööf 3 sept)

2. Tankesmedjan 23 juni

3. Sommar i P1 med Gina Dirawi

4. Ring P1 - 24/8

5. Ring P1 - 22/8

6. Sommar i P1 med Henke Larsson

7. Sommar i P1 med Cecilia Udden 

8. Dokumentärredaktionen: Tensta ligger mitt i Sverige

9. Medierna: Kommentarshets och tv-krig (27 aug)

10. Junior i P4: Miljötorsdag 30 juni

(Flera av länkar går till podversioner av programmen, eftersom de av rättighetsskäl inte finns kvar på Sverigesradio.se)

Mest lyssnade ljudklipp, via inbäddade spelaren

1. Junior i P4: Amelie frågar chans på Ulrik Munther

2. Radiosporten: EM-guld till Rolf-Göran Bengtsson

3. Ekot/Alltid Nyheter: Dagens snackis: Politiskt inkorrekt

4. Junior i P4:  "Jag vill beställa en pizza"

5. Nyheter P4 Väst: Muller: ”Väldigt bra nyheter för Trollhättan”

6. Malmöhus-Ditt Skåne: Ibland glömmer hon bort att det provocerar

7. Ekot: Jimmie Åkesson: "Jag accepterar inget ansvar"

8. Dokumentärredaktionen: Tensta ligger mitt i Sverige

9. P1 Morgon: Kritik mot sd-bloggare

10. Studio Ett: Utställning om begreppet politiskt korrekt

Som ni ser är främlingsfientliga sajter som Politisk Inkorrekt och Avpixlat mycket pigga på att bädda in våra ljud, och har även en stor publik. Att de likväl som andra sajter andra får bädda in våra ljud innebär inte på något vis att Sveriges Radio sanktionerar eller stödjer det de står för. Däremot har de samma rätt som alla andra att diskutera våra program och vår journalistik.

Till slut, några aktuella exempel på hur vår spelare ser ut  på andra sajter, och som även visar på bredden i hur vi når ut.

Svensk Segling bäddar in flera klipp från Radiosporten, bland annat denna intervju  med förbundskaptenen i segling inför VM.

Vår bevakning av Saabkrisen har fått uppmärksamhet utomlands, bland annat på bloggen Saabsunited.com  .  Här en italiensk sajt  som sprider en intervju med Victor Muller.

Expressen bäddar kontinuerligt in Radiosporten  när vi sänder från till exempel fotbollslandslagets matcher, och nu senast EM-lottningen.

Kanalen SR Världen är inbäddad på en satellitkarta . En kostrådgivare diskuterade välling  i P4 Dalarna. Föreningen Humanisterna bäddar in Jonathan Unge    i Tankesmedjan.

På Facebook blev Morgonpassets spontansession med rapparen Kapten Röd  väldigt populär med nära tre tusen lyssningar på bara några dagar.

Nästa steg då? Jo, vi vill gärna låta andra bädda in vår poddprogram också, idag fungerar inbäddningen enbart med program och ljud som spelas upp från vår sajt. Jag önskar också bättre hantering av spelaren när publiceringstiden för ett program ur 30-dagarsarkivet har försvunnit. Idag resulterar ett avpublicerat klipp enbart i en svart ruta, det vore önskvärt med tydlig information till besökarna om varför ett program är borta. Jag hoppas Digitala Medier får möjlighet att bygga in lösningar för detta inom kort.

Mikael Zackrisson
Projektledare på Sveriges Radio
med ansvar för spridning i nya kanaler

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".