Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RADIO FÖR UNGA

Martin Bentancourt: Relevans & integritet - Del 1

Publicerat onsdag 11 april 2012 kl 12.24
Martin Bentancourt, programledare SR Metropol och krönikör på Medieormen FOTO: Nina Allergren/SR

DEN UNGA PUBLIKEN. När vi intervjuade rap-stjärnan Jay-Z för några år sen i Stockholm ställde en av de andra reportrarna en fråga till herr Hova: "Är inte du lite för gammal för att fortsätta rappa?"
   Jay-Z hade precis fyllt 40. Hans svar har etsat sig fast i mitt minne: "Jag talar till min generation. På så sätt kommer de alltid att följa mig, när jag blir gammal blir mina fans gamla med mig. Så kan jag vara relevant genom hela min karriär"
  Martin Bentancourt, programledare på SR Metropol, funderar på om det är snabbsocker eller kanske en chipsslogan som funkar bäst när Sveriges Radio vill nå den unga publiken.

Ibland ser jag dem – äldre damer och herrar på nattklubben. Deras kläder ser ut att passa bättre på en 15-åring. De lider av en sådan skräck för att bli gamla att de tar till vilka medel som helst för att få känna sig unga igen. Paradoxalt nog framstår de oftast äldre än de faktiskt är ju mer de försöker.
   Det må låta som en klyscha, men visst  lever vi i en tid där ungdomligheten dyrkas nästan högre än (ve och fasa) pengar, där vi lägger ner enorma summor på att få smaka på de unga dagarnas sötma igen.

Vid vårt inre altare ber vi om smalare ben, mindre mage, noll rynkor och inga vita hårstrån.
   När Jay-Z svarade reportern på detta sätt kom jag att tänka på Sveriges Radio och vissa kanalers strävan efter att nå "en yngre publik". Som alla säkert redan vet så är radio, globalt sett, en dalande mediaform. Kort sagt: unga lyssnar mindre på radio. Och ärligt talat, varför skulle de lyssna mer? OM vi inte såklart, anammar OLW:s slogan, och erbjuder dem "nåt som andra inte har".
   Resten av medieutbudet tilltalar ungdomen på samma gamla sätt. De talar till deras drömmar och aspirationer.

Kommersiell radio spelar Lady Gaga och Rihanna en miljard gånger per dag och "ämnena" som MTV tar upp är smått hjärndöda men ack så effektiva för att fiska upp de ungas uppmärksamhet.
   De erbjuder snabbsocker. Inte bara det, de vet även hur man säljer snabbsocker och gör det (många gånger) utan skrupler eller eftertänksamhet.

Så på vilket sätt kan Sveriges Radio nå den yngre publiken? Genom att måla oss neonrosa, ha hjärndöda topics i våra program och försöka anlita "kändisar" som programledare? Genom spela samma låt 1000 gånger om dan och bli en billig kopia utav det billiga, kopiera dem som gör sin grej 1000 gånger bättre (och billigare) än oss?
   Kanske att vi når de unga så. Precis som jeansmärket som säljer byxmodeller som ser nästan exakt likadana ut som det framgångsrika originalet, så kanske vi lyckas hänga på någon annans trend, om än för en kort stund.

Men låt mig då även måla upp "worst case scenario" för dig min vän. För loppet kommer vara kört dagen den "unga generationen" tittar på oss precis som jag brukar se på de äldre damerna och herrarna på nattklubben. De som sedan länge borde varit hemma och tagit hand om sina barn, istället för att på nattklubben låtsas som att de är sina barn.

Fortsättning följer...

Martin Bentancourt
Programledare
Sveriges Radio Metropol
Twitter: @BentanOnline

Läs Tomas Granryds svar på artikeln:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".