Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
INTERNETFESTIVAL

Christian Gillinger rapporterar från SXSW i Texas: Mobil revolution och kreativ databasjournalistik

Publicerat onsdag 11 april 2012 kl 16.00

FESTIVALRAPPORT. SXSW var ursprungligen en musikfestival i Austin, Texas, men senaste åren har den internetfokuserande delen, Interactive, vuxit explosionsartat.
   Christian Gillinger, projektledare på Sveriges Radios Digitala Medier gör ett försök att sammanfatta sina intryck från årets svåröverblickade megainternetfestival, South By Southwest,  SXSW. Bland intrycken som fastnade hittar han nya, roliga musikappar från ett seminarium om data mining musik, en slutsats om att den sociala webben mognat med den mobila revolutionen, samt diskussioner om Big Data och responisiv design.

2010 var det Foursquares år på SXSW, “location” var det stora buzzwordet och det var mycket hi-tech: augumented reality och det coola med att smartphone-intåget innebar att alla gick omkring med en massa sensorer i fickan: gps, rörelsesensorer, kameror och allt sånt. Det var mycket framåtblickande och inte så lite evangelistiskt.

Vad var The Thing 2012? Ingen aning. Jag försökte hitta något gemensamt hos alla dem som sammanfattat och rapporterat, men det var få riktigt tydliga gemensamma trender.  Det finns ett skäl till det.
   Lite siffror först, så här har antalet besökare ökat de senaste tre åren:

  • SXSW Interactive 2010:14,251 (12% från andra länder än USA)
  • SXSW Interactive 2011:19,364 (10% från andra länder än USA)
  • SXSW Interactive 2012: Inga siffror klara än, men jag har sett några uppskattningar på uppåt 25,000

Det växer helt enkelt så det knakar och det här märks. Stan är full av folk, bussarna är fulla, taxibilarna är slut och det är så många seminarier att det är svårt att få en överblick. Ibland är seminarierna på olika hotell på var sin sida av stadskärnan att man får hoppa över ett av dem eftersom man ändå inte hinner. Det här gör SXSWi svårt att överblicka och det är svårt att hitta en röd tråd. Det var helt enkelt väldigt spretigt.

Men ska jag ändå sammanfatta intrycken från de knappa 25 seminarier jag hann med så blir det ungefär så här:

Datamining & Big Data

Det produceras oerhörda mängder data på nätet och på SXSW handlade det mycket om hur vi kan utvinna denna data och använda den på olika sätt.
   Paul Lemere höll till exempel i seminariet Data mining music om vad man kan göra med metadata från musiktjänster på nätet. Under rubriken “I got 1 million songs in my pocket, now what?” kritiserade han bland annat de rekommendationstjänster som finns på nätet, ni vet “De som lyssnade på det här bandet, gillade också de här banden”. Han tyckte de var förutsägbara och hade gjort ett eget sätt som innebar att man analyserade hur musiken faktiskt lät och utifrån det skapade rekommendationer, vilket skapade helt andra, och mer överraskande, förslag. Förmodligen relevantare också, det var i varje fall meningen.
   Han visade också Spotifyappen Boil the frog som genom att kombinera databasen Million song dataset med Spotify tar fram “avancerade spellistor”:

Boil the Frog is a Spotify App that will create playlists that gradually take you from one music style to another.  It is like the proverbial story of the frog in the pot of water. If you heat the water gradually, the frog won’t notice and will happily sit in the pot until it becomes frog stew.  With Boil the Frog  you can do the same thing musically.  Create a playlist that gradually takes your pre-teen from Miley Cyrus to Miles Davis, or perhaps more perversely the Kenny G fan to Cannibal Corpse.

Fantastiskt roligt och jag satt hela kvällen och gjorde spellistor som bland annat tog mig från In Flames till Enya till exempel. Appen är inte officell än dock.
   Lemeres seminarium visade rätt bra att musikjournalistik har en hel del att vinna på att använda databasjournalistiska metoder. Det känns som om dataminingtjänsterna bara är i sin absoluta barndom och det ska bli intressant att se vad som händer framöver. Inte minst inom journalistiken.

Det talades en hel del om begreppet Big Data  också, alltså den data som forsar fram på nätet i realtid och som sedan försvinner lika fort. Exempelvis från mobiltelefoner i form av GPS-data, tweets och Googlesökningar.
   Det finns massor av (gratis) data därute och det gäller att hitta vettiga sätt att göra nya tjänster av den. För oss journalister innebär det att databasjournalistik kommer bli mer och mer intressant.

Den mobila revolutionen och sociala webben är mogen

När jag var på SXSW förra gången 2010 fanns inte iPad ännu, Foursquare var buzzwordet och alla "checkade-in" hela tiden. 2010 var alla fortfarande häpna och nyfikna inför det faktum att mobiltelefoner hade GPS och Twitter och vad det kunde betyda. Men det var fortfarande oklart vad det skulle vara bra för.
   2012 handlar det istället om vad vi lärt oss de senaste åren, vilka är framgångsfaktorerna bakom de mobila och sociala tjänster som lyckats och vilka är fallgroparna?

Det är rätt tydligt att det sociala nätet 2012 har mognat och att fokuset flyttas över på vad nyttan ska vara. Precis som överallt annars har också SXSW skiftat från den stationära datorn, till nätet i smartphones och tablets/ipads/slates/whatnot.
   Det känns rätt skönt faktiskt, att hela den mobila revolutionen tillsammans med den sociala webben  nu går in i en mer mogen fas, där man kanske slipper överdrivet halleluja-ropande, men kanske också de moralpaniska utbrotten som fortfarande syns här och där när den sociala webben nämns.

En webb, en sajt

Ett sista spår från SXSW 2012, det sas en del om hur man anpassar webben till att fungera flera olika skärmstorlekar, inte bara den stationära datorns. Alltså ett sätt att istället för att göra olika….webb..ar? så gör man en enda sajt som sedan anpassar sig utifrån vilken typ av skärm besökaren har. Det brukar kallas responsiv design och är ett buzzword även utanför Austin. Jag är inte mycket till webbdesigner, eller kodare, så jag lämnar det med att konstatera att idén om flera olika webb…ar? tycks förlora mark.
   Åtminstone om man ska tro de seminarier jag hamnade på.

Christian Gillinger
Projektledare Interaktivitet & Sociala Medier
på Sveriges Radio
twitter.com/gillinger

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".