Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RADIO FÖR UNGA

Tomas Granryd: "Att vara äkta är en konst"

Publicerat torsdag 12 april 2012 kl 12.25
Tomas Granryd kanalansvarig för P3, Metropol och Din Gata i Sveriges Radio. FOTO: SR

DEN UNGA PUBLIKEN. Martin Bentancourt pekar på en intressant fråga i sitt inlägg . Är det viktigare att vara relevant eller är det viktigast att ha integritet. Lite tillspetsat, är det viktigare att vi gör radio som vi tycker publiken borde gilla, eller är det viktigt att försöka förstå vad publiken faktiskt använder radion till och vad publiken verkligen vill ha?
   Tomas Granryd, kanalansvarig för P3, Metropol och Din Gata i Sveriges Radio, håller med om att det är en svår konst att vara äkta, men tycker inte att innehållet i Sveriges Radios kanaler för unga är som snabba kolhydrater.

Jag tycker inte att Sveriges Radios utbud till unga är snabbsocker. Att anlita kändisar som programledare skulle vara konstigt eller ett patetiskt försök att flörta med publiken förstår jag bara inte. Det har i alla tider rekryterats kändisar för att tala i radion. Huvudsaken är att kändisen är en bra radiopratare. Och är relevant och kunnig.
   Att prata om saker som engagerar unga på riktigt, och som hos vissa kan uppfattas som lättsmält är inte heller snabbsocker. Det är en nödvändighet.  Att använda slogans, som på ett enkelt sätt förklarar kanalens innehåll,  kan väl inte vara ett tecken på snabbsockerbeteende. Det är väl verkligen att underkänna alla som pratar i radion?

Vi gör ganska många undersökningar och ställer mycket frågor till den unga publiken.
   Och svaren är inte konstiga  - Unga gillar musik som både är okänd och nischad, men också musik som är väldigt välkänd. Unga gillar att prata om sin samtid och sin verklighet.  Unga gillar att lära sig saker. Unga gillar att ingå i gemenskap och man gillar att bli underhållen. Som du ser är alla delar av detta helt allmänmänskliga och nästan alla kan skriva under på detta, oavsett ålder.

Det som är nyckeln är relevansen. Ämnena måste kännas äkta och riktiga, inte som plikt. Inte som ovanifrån. Inte som lärare till elev. Vilka ämnen pratar man om? Och HUR? Det är vattendelaren. Att vara helt äkta, att vara i generationen man talar till. Och det är en konst. Tittar man på vår lyssnarutveckling så ser man en utveckling där allt äldre lyssnar på de unga kanalerna. Så problemet är kanske raka motsatsen. Gör vi radio för en äldre målgrupp än den tänkta? Och vad bör vi göra åt det?
   Det är svårt att göra radio som ÄR i målgruppen. Det kräver ständigt förnyelse. För alla blir äldre och alla får nya verkligheter som dom tycker är mest relevant att berätta om. Vi har inte heller tillräckligt många frekvenser för att tänka som Jay-Z – att låta publiken följa med i vår utveckling (läs att vi blir äldre).

Jag är stolt över vårt utbud för de unga. Jag är nöjd över innehållet och  blandningen av både fibrer och snabbsocker.  Innehållet i till exempel Morgonpasset, Din Gata, P3 Dokumentär, PP3, Verkligheten, Metropol,  Institutet, Nyhetsguiden, Tankesmedjan, P3 Star,  Musikguiden i P3 och Ligga med P3 är allt annat än enbart snabba kolhydrater. Och vissa av programmen har till och med kändisar som programledare.

Tomas Granryd
Kanalansvarig P3, Metropol och Din Gata
twitter.com/granryd

Replik:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".