Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
DATAJOURNALISTIK

Jens Finnäs: Fem hack – fem lärdomar

Publicerat tisdag 8 maj 2012 kl 13.00
Jens Finnäs är datajournalist och arbetar på Sveriges Radio.

DATAJOURNALISTIK. Journalister, programmerare och grafiker från flera av landets största redaktioner gick i helgen en 24 timmar lång brottningsmatch med tusentals rader av data från Stockholms stad i Sveriges första journalistisk hackathon .
Helgen resulterade i fem presentationer. Och fem lärdomar som hela branschen kan ta till sig.
   Jens Finnäs deltog som arrangör och lagmedlem i Team SR. Det här är hans rapport.

Team Lärarnas Tidning (+TV4):  Konsten att redovisa sina källor

David Hall, David Henriksson, Lotta Holmström och Niklas Arevik i team Lärarnas Tidning/TV4 vann pris för att ha hittat helgens bästa nyhet genom att visa hur  tjejer dominerade i de mest attraktiva innerstadsskolorna. Men jag fastande för en annan grej i deras presentation.
   Journalister har publicerat sig på nätet i över 15 år, men är fortfarande i hög grad låsta i en idé om begränsat utrymme. Det är sällan som reportrar tar chansen att publicera stora researchmaterial på nätet. Team LT gjorde ett stort jobb i att kombinera data från staden med insamlade (scrapade) uppgifter från Skolverket. Exempelariskt publicerade man inte bara den sammanslagna databasen , utan också komplett källförteckning.  Ingenting som den genomsnittliga läsaren skulle bry sig om, men transparent så att vem som helst kan gå tillbaka och kontrollera källmaterialet.
   Utrymmesbrist är – och detta är det hög tid att inse – inte ett problem på nätet.

Team SVT Pejl: Konsten att tänka i nya format

SVT Pejl (Anton Blomberg, Daniel Lapidus, Johan Robertsson, Susan Ritzén, Kristofer Sjöholm) var hackathonets stora vinnare med seger i både klassen bästa visualisering och bästa journalistiska webbtjänst.
   Teamet gjorde ett fördomsquiz där användaren får testa sina fördomar om stockholmare genom att svara på ett antal frågor av typen ”var bor flest på hyra?”, ”vem störs mest av trafikbuller?” och ”var bor det störst andel pensionärer?”. En beundransvärt kreativ idé. Med en trendig engelsk term skulle man kalla det här för gamification, ett sätt att använda spelinspirerade konceptför att presentera nyheter.
   Journalistiskt är gamification ett intressant koncept inte bara ur presentationssynpunkt. Projekt som Svenska Dagbladets räntekartan  har lärt oss se den redaktionella potentialen i läsar- och lyssnarkretsen (eller crowden för att fortsätta använda anglisismer). Gamification är, kan man säga, bränslet som driver crowden, lockbetet som sätter massan i rörelse.
   I amerikanska Omaha premierades häromveckan en liknande idé i ett lokalt hackathon. Ett team hade gjort en app som låter restaurangbesökare bli hygieninspektörer – och som en biprodukt producerar en massa journalistiskt intressant data.

3. Team SvD: Konsten att utnyttja nätets möjligheter i presentation

Svenska Dagbladets team (Simon Larsson, Jenny Alvén, Peter Grensund, Mark Malmström, Johan Silfversten Bergman) beklagade sig under sin presentation över att de inte hunnit få ihop den dynamiska presentation som man hoppats på, men de lyckas ändå med sitt jobb om vem det är som får bäst boräntor påminna oss om möjligheterna i datavisualisering på nätet.
   Hälsoprofessorn Hans Rosling har trollbundit världen med sina spektakulära presentationer av sambandet mellan utveckling, hälsa och ekonomi. Hans visualisering har blivit en succé för att den till fullo utnyttjar webbens visualiseringspotential: den är interaktiv och den är rörlig. Rörlighet och interaktion var omöjligt så länge visualiseringarna låg på ett statistik papper.
   Det här betyder självklart inte att all grafik ska vara rörlig och interaktiv. I de flesta fallen är det fortfarande i bästa fall omotiverat, i värsta fall direkt förvillande (jämför 3D-grafer) med grafer som rör på sig måste klickas fram. Men i SvD:s fall är interaktionen motiverad. Den gör det möjligt att visa en mycket större mängd information än vad som hade varit möjligt i papperstidningen och låta betraktaren klicka sig in på detaljer för den egna stadsdelen.

Team Sveriges Radio: Konsten att kombinera databaser

Som deltagare i Sveriges Radios team (tillsammans med Ronnie Ritterland, Liv Widell, Yasmine El Rafie och Daniel Stintzing) är jag kanske inte rätt person att recensera vårt jobb, men jag ska ändå lyfta fram en sak som Team SR satsade mycket energi på under hackathonet och till slut lyckades ganska bra med: att kombinera data från olika databaser. Det är just här som datajournalistik blir journalistik. Och det är här datajournalistik blir spännande.
   Vårt hack handlade om att försöka analysera resultaten i skolvalet 2010, det vill säga elevernas skuggriksdagsval, genom att bygga upp en databas med så mycket information om de deltagande skolorna som möjligt. Det blev till slut en kompott av fyra olika datakällor:

När vi efter en hel del svett och tårar fått ihop den kompletta databasen kunde vi visa hur omgivningen formar elevernas politiska åsikter, hur innerstadskids med högutbildade föräldrar röstar moderat och hur elever i förorterna nästan uteslutande röstar rödgrönt.

Team Aftonbladet International: Konsten att föra data nära läsaren

Kvällstidningarnas styrka ligger i deras förmåga att komma nära läsarna med ett rakt tilltal Aftonbladets Kristina Edblom och Lukas Hansson lyckades tillsammans med Andreas Kjensli Knudsen (frilans, Norge) och Esa Mäkinen (Helsingin Sanomat, Finland) ta vara på den här styrkan i sitt hack av förskoledata. 
   Inga luddiga omskrivningar, inget statistiskt flum, utan bara raka besked: här är det bäst, här är det sämst. Läsarvänligt och enkelt. Deras förskolekarta är ett projekt som garanterat skulle generera massvis av klick.

Jens Finnäs 
projektanställd på Sveriges Radio
för att jobba med datajournalistik
twitter.com//jensfinnas

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".