Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Christian Gillinger: Sveriges Radio uppdaterar sin sociala medier-handbok

Publicerat onsdag 19 juni 2013 kl 11.19

I februari släpptes vår handbok i sociala medier för journalister (läs mer här), i maj kom den också på engelska. Intresset har varit stort, väldigt stort till och med och vi har presenterat den på Radiodagar och konferenser, för våra kollegor i de övriga nordiska länderna och EBU, European Broadcast Corporation har lagt upp den i sitt bibliotek. Flera har skrivit snällt om den, Brit Stakston var en av de första, Journalisttips kallade den ett "standardverk", vilket jag tycker är oerhört kul.
   Christian Gillinger, som var projektledare för Sveriges Radios journalisthandbok för sociala medier, berättar om mottagandet och hur planerna för fortsatt utvecklingsarbete på detta område ser ut på Sveriges Radio.

Eftersom syftet med handboken är att vi ska bli duktigare på sociala medier, lära oss att uppföra oss om man så vill, så tycker jag nästa exempel är roligare än allt beröm vi fått för den. Bakgrunden är att någon hos oss velat visa hur kul det var att folk bidrog och diskuterade och det gjorde hen genom att "gilla" kommentaren. Men genom att göra det, så kunde det uppfattas som att vi stödde åsikten som framfördes och det var ju inte meningen. En av våra chefer förtydligade och fick svaret:

 

Genom att vi sett till att boken är tillgängliga för alla så måste vi hela tiden förhålla oss publikt till det vi skrev. Alla kan läsa hur högt vi lagt ribban. Och genom att besökarna på det här viset ger oss konstruktiv kritik (även om det inte alltid är så här detaljerat, men direkta sidhänvisningar!), så lär vi oss och blir bättre. Här har vi alltså lärt oss att vara ännu tydligare med hur vi använder gilla-knappen i kommentarsfälten på till exempel Facebook. 

Hittills har den svenska versionen laddats ner knappt 15 500 gånger och den engelska 13 000 gånger. Vi har genomfört två utbildningar med boken som bas, först i höstas lite innan den släpptes publikt, då vi utbildade ett femtiotal superanvändare inom Sveriges Radio vars uppgift kommer att vara att se till att sprida kunskapen i företaget så att texten inte bara blir ytterligare en bibba papper som blir makulatur.

Och för bara någon vecka sedan fick alla Sveriges Radios chefer en endagarsutbildning i chefsansvar i sociala medier: vad man ska tänka på och vilket ansvar man har som chef för sociala medier-arbetet? Avslutade den gjorde Medieormens Jack Werner som berättade om internetkultur och hur man inte gör när man besöker webbforumet 4Chan.
   I höst kör vi nästa superanvändarutbildning. Och uppdaterar handboken, vi har redan flera nya kapitel vi vill få med - till exempel om det som AP's Fergus Bell pratade och skrev om på Medieormen för ett tag sedan, hur man jobbar effektivt med användargenererat material.

Jag hoppas också på att vi ska få till något om hur man är personlig i text, när man försöker säga något utan att ha hjälp av ansiktsuttryck, tonfall och kroppspråk. Så att man inte missförstår varandra. 

FOTNOT:
Missa inte Sveriges Radios seminarium i Almedalen i detta ämne, fredag 5 juli 

Christian Gillinger
Projektledare för sociala medier
och interaktivitet på Sveriges Radio Digitala medier
Bloggar privat på gillinger.se  
twitter.com/CGillinger

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".