Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
JOURNALISTIK 3.0

Sann viralitet sprider vandringssägner

Publicerat fredag 8 november 2013 kl 13.40

Morgonens nyhetsbrev från SocialaNyheter.se hade ämnet: " 'Ville ha barn - visste inte hur man gör' mest delade artikeln 7/11 2013.”
   Aftonbladets artikel om det tyska paret som gick till en fertilitetsklinik med sina bekymmer, hade enligt Sociala Nyheters statistik delats 16 290 gånger på Facebook under gårdagen. Att den skrivits och publicerats 2004 verkar inte ha bekymrat dem som delat den. Att storyn verkar vara för bra för att vara sann stör tydligen inte heller delningsivern.

I skrivande stund har Aftonbladets virala ”succéartikel” om det barnlösa paret i Tyskland som inte visste hur man gör barn delats över 7000 gånger på Facebook - bara idag (Uppdatering: nu är den borttagen). Och igår delades den alltså 16 290 gånger enligt Sociala Nyheter. Och det är inte första gången den är ute och snurrar i sociala medier sen den publicerades 19 maj 2004. Den är alltså så gammal att den först nog skickades nog runt per mejl bland kontorshumorister. Men första vändan jag såg den i mina socialamedierflöden - och fnissade - såg jag dock också en diskussion om sanningshalten i artikeln.

Att det är en bra story råder ingen tvekan om, och att den stora publiken inte har rutin på att göra källkritik är uppenbart (kanske litar de på Aftonbladet, kanske är de bara lata) men något tveksamt är det ändå att Aftonbladet inte själva har uppdaterat sin populära publicering med åtminstone en parentes eller fotnot som säger att historien möjligtvis inte är helt sann. Särskilt som den är så gammal att inget kommentarsfält finns för denna typ av källkritiska diskussion.
    En snabb koll på Snopes.com – en sajt som specialiserat sig på vandringssägner/urban legends – ger vid handen att, jo, detta är sannolikt just en sådan.

Uppdaterat: Martin Schori, nyhetsredaktör på Aftonbladet.se, lovar att artikeln om tyska paret ska uppdateras.

Att vandringssägner emellanåt får fötter i sociala medier och sprids fort är inte konstigt eftersom de ofta har högt underhållningsvärde – och Aftonbladets artikel är såklart bara ett av många exempel. Men med tanke på gårdagens HD-dom som slår fast att utgivarskap gäller även för gamla artiklar finns ytterligare aspekter av att gamla publiceringar som innehåller publicistiska tveksamheter kan få ny spridning i sociala medier.

Se för övrigt gärna Utbildningsradions utmärkta program Är det sant? Här om källkritik. Och skicka vidare till alla du tycker behöver en lektion.

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".