Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
JOURNALISTIK 3.0

Martin Jönsson: Så blir Sveriges Radios innehåll ännu mer tillgängligt

Publicerat onsdag 18 december 2013 kl 16.46
Martin Jönsson, biträdande programdirektör Sveriges Radio. FOTO: Micke Grönberg/SR

Ett av Sveriges Radios strategiska mål inför de kommande sex årens sändningstillstånd är att möta publiken där den är. Därför är våra aktiviteter på sociala medier så viktiga – och därför är det så viktigt att uppmuntra använda av vårt innehåll, på olika sätt. När vi nu  gör vårt öppna API mer tillgängligt är det alltså en del av en tydlig strategi, skriver Sveriges Radios biträdande programdirektör Martin Jönsson.

Oberoendet och trovärdigheten är fundament för Sveriges Radio som public service-företag. Men öppenhet och nyskapande är också oerhört viktiga värdeord – och om vi vill fortsätta vara en radio i allmänhetens tjänst är det avgörande att vi också möter publiken där den är. I sändning, på gator och torg, men  också på olika sociala medier-plattformar och via olika digitala tjänster.

När vi förra veckan arbetade med Musikhjälpen nådde vi publiken på en mängd olika sätt: i våra radiosändningar (som man kunde lyssna på via FM, på sajten eller via lyssningsappen Sveriges Radio Play), via tv-samarbetet på SVT, via det webbexklusiva innehållet på sverigesradio.se och på mängder av sociala medier. Vi arbetade aktivt med att kurera och kommentera innehåll på sju olika plattformar: Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Youtube, Pinterest och Spotify. Dygnet runt.
   Resultatet av denna mångfald av publiceringar var åtminstone två saker.

För det första blev innehållet i de 144 timmar långa radiosändningarna mycket bättre, mer varierat och mer dynamiskt, utifrån den intensiva interaktionen med publiken. På Facebook var det en halv miljon interaktioner på något sätt, med t ex tiotusentals kommentarer och bilder, som på olika sätt bidrog till programinnehållet. På Twitter skrevs ca 50 000 tweets med hashtaggen #mh13, på Instagram rullade det in ett tätt flöde av bilder. Och så vidare.

För det andra nådde och berörde vi betydligt fler. I P3 lyssnade nära 2 miljoner personer enskilda dagar. På sverigesradio.se bidrog satsningen till att vi slog ett rejält trafikrekord förra veckan, med drygt 1,6 miljoner unika besökare (plus drygt 350 000 på appen Sveriges Radio Play) . Exakt hur många vi nådde via sociala medier är omöjligt att säga, men i Facebookstatistiken beräknas den potentiella räckvidden, med alla de förbehåll man kan ha kring det måttet, till 2,9 miljoner under veckan.
   För mig är Musikhjälpen ett strålande exempel på hur vi lyckas få till ett samspel mellan våra tre olika plattformar: broadcast, digitalt och socialt. De är tre lika viktiga ben för att skapa en helhet som berör, engagerar och skapar delaktighet med publiken.

Helhetstänkandet är en bärande del av vår digitala strategi. En annan är att nå ut med vårt radioinnehåll, på alla sätt som är möjliga. Här har vi arbetat med en rad olika verktyg de senaste åren – och fortsätter nu utvecklingen av det.
   Ett verktyg är vår inbäddade spelare. Den lanserades hösten 2011, utifrån ambitionen att göra vårt innehåll tillgängligt för alla digitalt. Vem som helst kan bädda in spelaren med inslag eller program, på sin egen nyhetssida, blogg eller liknande. Under 2014 kommer vi att lansera en ny spelare och på olika sätt göra det enklare att använda sig av den.

Ett annat verktyg är vårt öppna API, som funnit sedan januari 2010. API står för Application Programming Interfacer och är ett sätt att komma åt data i sandra system. Genom vårt öppna API kan man få tillgång till information om kanaler, program, låtlistor och mycket annat – och använda detta för att utveckla egna tjänster. Vårt innehåll blir en del i ett pussel, som den digitala gemenskapen hjälper till att bygga.
   Vi har nu uppdaterat användarvillkoren för vårt öppna API. De lyder nu, kort och gott: ”Materialet som tillhandahålls via API får inte användas på ett sådant sätt att det skulle kunna skada Sveriges Radios oberoende eller trovärdighet.”

Detta är en friare skrivning än tidigare och möjliggör att vårt innehåll – eller tillgängligheten till det – också kan vara en del i t ex appar som kostar att ladda ner.  Stöd för detta finns i regeringens proposition om public service från i somras, som tydligt slår fast att ”det är upp till programföretagen att själva bedöma var programutbudet ska göras tillgängligt, baserat på publikens efterfrågan” och att utbudet också kan tillhandahållas ”via speciallösningar som kan kräva abonnemang eller betalning”, om det ”ökar tillgängligheten till utbudet”.

Kreativiteten att använda vårt öppna API, till olika mashup-tjänster och appar, är redan stor. Nu kan de kreativa krafterna släppas ännu mer fria – och vi planerar bl a ett ”hackaton” under våren för att stimulera nyskapande kring vårt API.

Radion behöver ständigt moderniseras i sina former, för att innehållet ska nå sin publik. Det arbetet kommer vi att lägga mycket kraft på under 2014.

Martin Jönsson
biträdande programdirektör Sveriges Radio
twitter.com/MJSverigesRadio

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".