Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
JOURNALISTIK 3.0

Nej, Sveriges Radio köper inte Facebookgillare

Publicerat torsdag 6 november 2014 kl 17.32
Skärmdump med fråga från Sveriges Radios supportforum Kundo

I helgen uppstod ett rykte på Flashback om att Sveriges Radio eventuellt kunde ha köpt ”gillare” till sina Facebooksidor. Det stämmer att Sveriges Radios Facebooksida fått många nya följare nyligen, men det beror inte på att Sveriges Radio varit och shoppat dem på någon klickfarm.
   Yasmine El Rafie, utvecklingsredaktör för sociala medier på Sveriges Radio, förklarar Facebookökningen.

Flashbacktråden med rubriken ”Köper Sveriges Radio facebooklikes?”   startade 1 november med ett inlägg där signaturen ”Bajsfascisten” skriver:

”Jag brukar följa och mäta av olika mediala och alternativmedia sidor på facebook och alexa mest bara för att se hur utvecklingen går i absoluta och relativa termer i t.ex antal följare.

Rätt var det var så såg jag att Sveriges Radio facebook sida helt plötsligt fått ca 2500 nya följare på en dag, nu för några dagar sedan. Jag kollade upp det på även på sidan Socialbakers. Tidigare så har Sveriges Radio bara haft ca haft en daglig ökning på ca 30-60 följare per dag. /.../

De ökade alltså med 6% på en dag och inget kampanjande för SR facebooks likes verkar föregått heller. Rätt uppenbart att de köper likes i detta fallet.”

Samma fråga kom in till Sveriges Radios supportforum Kundo

”Har ni på Sveriges radio börjat köpa "gilla" på Facebook? Mycket tyder på att ni köpte 2500 följare tidigare i veckan.

http://www.socialbakers.com/facebook-pages/146516072147644-sveriges-radio  

Är det något ni börjat med nu och kommer fortsätta med framöver?”

Detta är Sveriges Radios svar:

Inget tyder såvitt vi vet på att någon från Sveriges Radio köpt likes, eller att någon kan ha gjort det åt oss. Det faktum att antalet gillare tog ett rejält skutt uppåt den dagen på Sveriges Radios Facebook beror på att vi då slog ihop en flera år gammal inaktiv kampanjsida som vår marknadsavdelning skapade 2011 som hette "Gilla Sveriges Radio" med den vanliga Sveriges Radio-sidan. Vi hade i många omgångar varslat på den sidan om att den skulle komma att "mergas" med den centrala och uppmanade folk att avgilla den om de inte ville följa med, men att det verkade uppfattas som ett logiskt intresseöverlapp för publiken, vilket Facebook verkade hålla med om.

Det är viktigt att betona att i enstaka fall och i anslutning till större satsningar händer det så klart att vår marknadsavdelning köper annonsyta på Facebook, exempelvis för att informera och engagera publiken i kampen mot hiv under Musikhjälpen. Det brukar också ge en viss höjning i ”gilla” på den Facebooksida som är knuten till annonsen, men är inte heller fallet här, eftersom frågan gällde köpta gillare från klickfarmar.

Vi ser inga skäl att köpa bluffgillare, ens om vi skulle tycka att det var ett reko förfaringssätt. På Facebook avgörs genomslaget hos publiken (långt ifrån alla ser ju det man postar) av algoritmer. Så om spridning är det man är ute efter så kan man nå rätt långt även med en mindre mängd gillare så länge man investerat i sitt community. Bluffkontonton sabbar tvärt om den för algoritmerna viktiga procentsatsen för hur stor andel av ens sidas gillare som interagerar med det man postar.

Några andra sidor vi ansökt om att merga och som väntar på att slå igenom är exempelvis "Puls P4 Halland" med "P4 Halland" och "Idaacadda Iswiidhen Soomaali Codka" med "Sveriges Radio - Somaliska".

Facebook premierar ett troget nätverk framför likes – precis som Sveriges Radio också gör.

Yasmine El Rafie
utvecklingsredaktör för sociala medier, Sveriges Radio
twitter.com/YasminesSR  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".