Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
JOURNALISTIK 3.0

Fem saker amerikanska journalister prioriterar för att få artiklar delbara

Publicerat måndag 19 januari 2015 kl 16.02

Edelman Media Network har i en enkät frågat 250 amerikanska journalister hur teknik och sociala medier förändrar deras arbete. 76 % svarade att de kände en press att få sina artiklar delbara i sociala medier och framför allt fem nyckelelement framstod som viktiga för att uppnå delbarhet.

En ny undersökning, som Edelman Media Network gjort ihop med News Whip och Muck Rack, hade som syfte att studera den sociala nyhetskonsumtionen i USA. En enkät som gick till 250 amerikanska journalister visade bland annat att 76 % av de tillfrågade journalisterna kände en press att tänka på sina artiklars delbarhet på sociala plattformar. Fem gemensamma nyckelelement framträdde som viktiga att införliva i journalistiken för att göra den så delbar som möjligt:

  • Video och foto
  • Korthet
  • Lokalisering
  • Fler mänskliga röster
  • Anknytning till trendande ämnen

När samma journalister fick frågan om vilka trender de trodde skulle påverka deras journalistik 2015 svarade de:

  • En ökning av mobilvänligt innehåll
  • Snabbare hantering (faster turnaround times)
  • Mer originalvideo
  • Krympande redaktioner
  • Ökad påverkan av sociala medier

 Här kan du läsa mer om undersökningen och se grafik över resultatet:
"Storytelling in the Age of Social News Consumption"

 

Medieormen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".