Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
JOURNALISTIK 3.0

Fängslande berättande

Publicerat torsdag 29 januari 2015 kl 12.49

Immersive storytelling eller immersive journalism är ett sånt där uttryck som varit lite på modet inom journalistiken ett tag. Begreppet kan ungefär översättas med uppslukande - eller fängslande - berättande och syftar oftast på ett digitalt berättarkoncept som förstärker närvaroupplevelsen, gärna med olika former av virtual reality-grepp.
   Exempelvis har det ökända Guantánamofängelset bjudit på flera fängslande berättelser, nu senast i form av ett bokmanus som publicerats i samarbete med The Guardian.

Storytelling, och så kallad immersive storytelling, är en populär utvecklingsgenre för journalistiken som är rolig att följa. Sedan det har visat sig att människor inte alls bara vill se/läsa/höra kortfattade berättelser online har många spännande, digitala berättarexperiment sett dagens ljus. 2012 fick New York Times mycket uppmärksamhet för sin Snow Fall-satsning och journalisten belönades med Pulitzerpriset 2013. Ett koncept som många medier därefter har försökt kopiera, med varierande framgång.

Särskilt fängslande berättelser bjuder Guantánamo Bay-fängelset på. Redan 2009 skapade  Nonny de la Peña Gone Gitmo, en uppmärksammad virtuell installation, som Medieormen skrivit om tidigare. Här kan man se Nonny de la Peñas föreläsning från The Conf 2014.
   Och nyligen la The Guardian, i samarbete med Canongate Books, ut det handskrivna manuskriptet till boken Guantánamo Diary, som är den fortfarande fängslade - utan rättegång - Mohamedou Ould Slahis egen berättelse om fängelselivet och som de amerikanska myndigheterna länge har försökt stoppa.

När det handskrivna manuset nu publicerats online har det paketerats tillsammans med ljudklipp där kändisar som Colin Firth och Stephen Fry läser utdrag ur boken, samt video med intervjuer om fallet Slahi. Guardian har även arrangerat livestreamade event om boken, något som man skulle kunna se som en utsuddning av gränserna mellan journalistik och marknadsföringskampanj. Men idag är ju å andra sidan marknadsföringen en viktig del av journalistiken eftersom den är nödvändig för att nå ut och igenom bruset, och Mohamedou Ould Slahis berättelse är oavsett grepp och grad av kampanjande journalistiskt viktig.

Andra inspirerande exempel på kreativt, digitalt berättande hittar man i journalisten Josh Sterns årsbästa lista för 2014 samt ytterligare några exempel som han missade i sin första årsbästa-lista.

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
http://twitter.com/ceciliadjurberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".