Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
JOURNALISTIK 3.0

#NODA15: Jakten på den goda journalistiken – i Google Analytics

Publicerat måndag 2 februari 2015 kl 12.09

Hur vet man om ett stycke journalistik kan klassas som ”lyckad” i en digital värld? Räcker det att få riktigt många sidvisningar och Facebookdelningar?
   Frilansjournalisten Jens Finnäs åkte till Nordic Data Journalism Conference i norska Ålesund och kom hem med ett annat svar än ett enkelt "ja".

I den ena ringhörnan en läsaromröstning om vilken 2014 års bästa tv-serie var. I den andra en nyhetsapp som låter användaren pussla ihop alla tiders startelva inför fotbolls-VM.
   Aron Pilhofer, chef för Guardians digitala satsningar, demonstrerar två av tidningens interaktiva projekt från det senaste året och ställer den till synes enkla frågan: Vilken lyckades bäst?

Vid en första anblick är svaret enkelt. Fotbollspusslet genererade tio gånger fler sidvisningar. Men när redaktionen tittade närmare på data över hur de två applikationerna hade använts blev svaret mer komplext. Tv-serie-omröstningen hade visserligen betydligt färre sidladdningar, men nästan var fjärde besökare lät sig engageras genom att lägga en röst. Många registrerade sig också för e-postpåminnelser om nya röstningsomgångar, vilket visade sig vara ett effektivt sätt att locka tillbaka publiken.
   Fotbollspusslet däremot konsumerades visserligen flitigt mätt i antal besök, men uppbådade inte samma engagemang och ledde till betydligt färre registreringar på sajten.

Den här typen av interaktivt, redaktionellt innehåll – eller nyhetsappar, som de ibland kallas – blir allt viktigare. New York Times mest lästa och delade innehåll är inte längre traditionella artiklar och tidningen blir allt bättre på att ta fram innehåll som formmässigt är någonting annat än text och bild.
   Också i Norden håller den digitala och datadrivna journalistiken på att mogna. Det var tydligt när den andra nordiska konferensen i datajournalistik, Noda, ordnades i norska Ålesund i helgen.

Interaktivt på webben har de senaste åren lite för ofta varit synonymt med “unika kartor” bestående av berg av klickbara nålar. Nu handlar sessionerna på konferensen inte bara om att rita punkter på en karta, utan också användarupplevelse, delningsteknik och webbanalys.
   Lasse Lambrechts från Bergens Tidende, proklamerar att dålig UX är lika med dålig journalistik på samma vis som dåligt redigerade tidningssidor dödar läsglädjen. Esa Mäkinen, redaktör för Helsingin Sanomats datadesk, demonstrerar hur man med hjälp av webbanalysverktyg lärt sig hur enkla belöningsmekanismer lånade från spelvärlden kan vara skillnaden mellan en succé och en flopp när man gör interaktivt innehåll.

Grundfrågan som både Esa Mäkinen och Aron Pilhofer ställer sig är hur kan vi utvärdera digital journalistik. När kan vi säga att vi lyckats? Och när har vi misslyckats? De här frågorna har fått en helt ny aktualitet sedan journalistiken placerats på webben. Varje text kan enkelt betygsättas i antal sidvisningar och delningar, vilket skapat en betydande förvirring på redaktionerna. Är en populistisk krönika av ett känt ansikte bättre journalistik än ett tungt avslöjande om den förra får fler klick?
   Aron Pilhofers svar på sin egen fråga om hur man utvärderar digital journalistik är ett rungande ”det beror på”. Framför allt beror det på hur man definierar sina mål.

Handlar det om att väcka debatt? Om att nå en viss målgrupp? Eller att bygga upp en relation till sina besökare? Den hajpade plattformen Medium använder exempelvis aggregerad läsningstid som framgångsmått och riktmärke för utveckling.

Aron Pilhofers hemläxa till redaktionerna är – ett – att bli bättre vän med verktyg som Google Analytics, lära sig titta på andra mått än bara sidvisningar och – två – över huvud taget ställa sig själv frågan: När har vi som journalister lyckats?

Jens Finnäs
twitter.com/jensfinnas
Skribenten driver frilansbyrån Journalism++ Stockholm

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".