Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
JOURNALISTIK 3.0

Sociala medier-hypen börjar lägga sig i journalistkåren

Publicerat torsdag 5 februari 2015 kl 18.12

Två nya undersökningar om journalisters sociala medier-användning vittnar om att journalistkårens förhållande till sociala medier tycks ha börjat mogna efter de senaste årens hype. Cisions och Canterbury Christ Church Universitys senaste undersökning av brittiska journalisters sociala medier-användande visar bland annat att dessa nu lägger mindre av sin arbetstid på sociala medier.
   Undersökningen J-panelen från Göteborgs universitet visar att svenska journalisters användande visserligen fortfarande ökar, men att de upplever sociala medier som mindre viktiga än de gjorde två år tidigare.

Cision och Canterbury Christ Church University har för fjärde året i rad undersökt brittiska journalisters användande av sociala medier i yrket och i kontakten med PR-personer. Det mest intressanta resultatet är kanske att användandet av sociala medier sjunker i tid. Den grupp av de brittiska journalisterna som använder sociala medier mindre än två timmar per dag är störst och ökar: för 2014 var det 63,8 procent som använde sociala medier upp till två timmar per dag, jämfört med 61 procent 2013 och 34,1 procent 2012
   Gruppen storanvändare som använder sociala medier 4-8 timmar per dag i tjänsten har minskat kraftigt jämfört med 2012, då 20,7 procent av de tillfrågade journalisterna gjorde detta. 2014 svarade bara 9,2 procent att de la 4-8 arbetstimmar per dag på sociala medier.

En möjlig anledning till att användandet minskar i tid tror forskarna bakom den brittiska undersökningen kan vara att nyhetens behag kring sociala medier nu har lagt sig, vilket Dr Ágnes Gulyás, Canterbury Christ Church University, säger till Journalism.co.uk.
   En annan kan vara att sociala medier-arbetet nu är mer integrerat och effektiviserat i journalisters arbete. För samtidigt som användandet minskar i tid svarar mer än hälften av de tillfrågade journalisterna att de inte skulle klara av sitt jobb utan sociala medier och mer än hälften av de brittiska journalisterna svarade att arbetssätten förändrats "mycket eller fundamentalt" på grund av sociala medier.

Den största påverkan de brittiska journalisterna upplevt från sociala medierna är relationen till publiken. Och dessutom tycks den brittiska journalistkårens följararantal i sociala medier öka: 2014 svarade 65, 7 procent att de hade 500 följare eller fler på valfri plattform, jämfört med 47,6 procent 2012.
    De brittiska journalisterna fick även frågan om vilka de viktigaste källorna är i sociala medier. Högst rankades ”PR-professionals”, alltså PR-människor av olika slag, därefter kom experter/akademiker, på tredje plats andra journalister/medier. Företagsrepresentanter kom på fjärde plats och först på femte plats kom allmänheten/crowdsourcing.

I undersökningen J-panelen från Göteborgs Universitet, där svenska journalisters sociala medier-användande nu undersökts för andra gången (första gången var 2012), framkommer att användandet ökar. Dock har inte frågan om antal timmar per dag ställts som den gjorde i den brittiska undersökningen, utan ökningen handlar om hur många journalister som använder sociala medier dagligen i tjänsten: 2014 gjorde 73 procent av de tillfrågande detta, jämfört med 66 procent 2012.
    Men även om användandet ökar så har den upplevda viktigheten, eller uppfattningen om nyttan av sociala medier-användandet, minskat i den svenska journalistkåren. Man upplever att nyttan har minskat på flera punkter: såväl för att hitta intervjuobjekt, få feedback från läsare, för research och för trendspaning. Dock anger 62 procent, och därmed lika många som 2012, att sociala medier är viktiga för att bevaka pågående nyheter.

Det finns säkert olika förklaringar till den förändrade inställningen till sociala medier hos de svenska journalisterna:
   – En trolig förklaring är att den första stora hypen kring sociala medier nu har lagt sig, och att sociala medier-användningen mognat, säger Ulrika Hedman doktorand vid JMG som arbetat med studien. Hon drar alltså en liknande slutsats som de brittiska forskarna gör om att nyhetens behag verkar ha lagt sig.

Men om sociala medier-hypen börjat lugna sig på de svenska redaktionsgolven så ser det kanske annorlunda ut i chefslagren, som kanske först nu på allvar tagit till sig de sociala medierna?
   –  Intressant nog så är den enda punkt där undersökningen visar en ökning att sociala medier är viktigt för att ”redaktionsledningen vill det”. 43 procent (+3) av journalisterna svarar 'viktigt' på den frågan” konstaterar Ulrika Hedman.

Forskarna bakom den brittiska undersökningen gör även några framtidsspaningar utifrån tendenserna som denna och tidigare undersökningar pekat på. Bland annat tror de att just tiden journalister lägger på sociala medier inte kommer att öka framöver, men däremot tror de att förändringar kommer att ske i hur journalister använder sociala medier i takt med att dessa blir mer integrerade som verktyg i deras arbeten.
   – När sociala medier var nytt spådde vissa att jornalister enbart skulle använda sociala medier som digitala verktyg… Jag tror inte att det kommer att hända. Jag tror att sociala medier är ett av många verktyg för journalister, samtidigt som de använder andra, traditionella metoder för att söka information, säger Ágnes Gulyás till Journalism.co.uk

En tydlig skillnad mellan den svenska och brittiska undersökningen är vilken plattform som är populärast. Svenska journalister har Facebook som favorit, 74 procent uppger att de använder Facebook dagligen. Bland UK-journalisterna är Twitter populärast, 75,1 procent uppgav Twitter som viktigaste nätverksverktyget

Fakta om undersökningarna

  • J-panelen - Undersökningarna om journalisters användning av sociala medier genomfördes sommaren 2012 respektive sommaren 2014. I panelen ingår 1 860 journalister. Undersökningen 2014 besvarades av 901 journalister i hela landet, vilket ger en svarsfrekvens på 49 procent. 2012 besvarades undersökningen av 1 305 journalister, vilket ger en svarsfrekvens på 66 procent (I Pdf:en står felaktigt att 905 svarade på undersökningen, men Ulrika Hedman mejlade rättelse till Medieormen innan publicering)
  • Social Journalism Study 2015 - Cision/Canterbury Christ Church University 
    bygger på svar från 466 respondenter och termen journalist omfattar flera olika journalistyrkesgrupper: reportrar, researchers, redaktörer etc.

Andra färska undersökningar om journalister och sociala medier

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".