Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
JOURNALISTIK 3.0

Blir 2016 den äkta publikdialogens år?

Publicerat måndag 21 december 2015 kl 16.13

I slutet av varje år brukar NiemanLab fråga några som de anser vara de ”smartaste personerna inom journalistik och digitala medier” vad dessa tror kommer att vara nästa års stora grej. Bland spådomarna inför 2016 finns inte överraskande några saker vi känner igen som ständigt diskuterade ämnen. Så som publikdialogen.

Medieormen kommer ofta in på publikdialogen och har länge pratat om en idealtillvaro där publikens synpunkter och kommentarer involveras på allvar i det journalistiska arbetet. En anledning till att vi ofta återkommer till detta är för att det ännu inte fungerar helt optimalt i praktiken överallt, trots att många säger sig prioritera publikdialog. Under året som gått har vi även noterat att trenden med skrotade kommentarsfält fortsatt hos flera stora medier, som Sveriges Radios Ring P1 bland andra.

Därför tycker vi att det är intressant att läsa Elite Truongs (Product manager Vox Media) spådom hos NiemanLab. Hon utropar 2016 till året då vi tar hand om kommentarerna. Truong påminner om att det finns ett värde i att lyssna på vad publiken har att säga och tycker att det är dags att ändra inställningen till kommentarer. Många journalister läser aldrig kommentarer och deltar aldrig i diskussioner på andra plattformar än sin egen, skriver Truong och hon tror att vi dessutom måste utveckla våra verktyg: "It’s time to start bringing in feedback, context, and community to our sites."

Läs Elite Truongs "The Year we deal with the Comments"

Även Molly de Aguiar, programdirektör Geraldine R. Dodge Foundation, lägger den bekanta publikdialogkäpphästen under önskejulgranen inför medieåret 2016. Hon tycker att det är ett problem att publiken sällan blir tillfrågad vad de bryr sig om eller blir inbjuden att delta i journalistiken på meningsfulla vis. 2016 hoppas hon att nyhetsmedier ska satsa på att bygga äkta relationer med människor: ”Building news with the community, not for the community” är modellen enligt de Aguiar, som påpekar att det tar tid att bygga relationer, men att det kommer att vara värt det efter som hon tror att det är vägen till journalistikens räddning:

"This is hard work, but it will pay off. Journalism that truly serves and invests in the public creates a virtuous feedback loop in which the public will invest in and protect the journalism. This is how we 'save the news'.” 

Läs Molly de Aguiars "Building News with – not just for – the Community"

Gina Masullo Chen, professor i journalistik, instämmer, men hoppas mer än förutspår:

"My prediction — or maybe it’s a hope — is that news organizations (finally) harness the power of the online conversation /.../ Journalists need to play the role of host at the digital party, setting a tone for these conservations, which are too important to ignore. "

Läs Gina Masullo Chens "Journalists, get thee to the comments"

Jan Schaffer (executive director J-lab) är inne på samma spår och berättar om några lärdomar hon gjort under 2015, med exempel från studenter hon varit mentor åt:

"They are demonstrating that journalists who specifically ask for input, personal experiences, documents, or other contributions, will get community contributions — but only if they see that the journalists are listening, interacting with them, and making use of their information."

Läs Jan Schaffers "Journalism as relationship building"

Och Andrew Losowsky tycker att det är dags att sluta använda "the c-word", som i comments. I sin text "Time to rebrand comments" skriver han: "Comments are dead. Long live contributions" och 2016 tror han att publicister kommer att mentalt svänga från idén om "kommentarer" till "deltagande" eftersom han tror att journalistiken är beroende av publikens deltagande:

"This change is necessary because most publishers haven’t understood the value of their communities and so have starved them of resources. We all know what happened next: Trolls and abusers delighted in placing the worst of their words beneath the mastheads of respectable journalism, and overwhelmed the conversation. “Don’t read the comments” became a mantra."

Läs Andrew Losowskys "Time to Rebrand Comments"

Och eftersom Medieormen gärna vill leva som hen lär och ta publikdialogen på allvar undrar vi nu vad ni tror kommer att vara viktigast att satsa på medieåret 2016? Vi vill naturligtvis inte uppmuntra till alltför mycket spekulation – detta är ju public service – så hellre önskemål om vad som borde bli bättre inom journalistiken än tvärsäkra spådomar tack! Skriv dem hemskt gärna kommentarsfältet!

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".