Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

När får Facebook samma behandling som General Motors?

Publicerat onsdag 24 februari 2016 kl 15.22

Eftersom Facebook bestämmer över Facebook så kan de bestämma själva vad som ska få spridning. Om de vill kan de välja att bilder på kottar ska visas i precis allas flöden.   
   Sveriges Radios sociala medier-chef Christian Gillinger funderar på hur vi ska förhålla oss till Facebooks allt mer monopolistiska ställning på nätet.

För två veckor sedan postade musikgruppen OK Go sin senaste musikvideo på Facebook.

Till Venture Beat säger de:

“With each video, we’re trying to find a new creative challenge for ourselves, and the launches feel the same way. The stars aligned with Facebook this time, and we were excited to try something new. ”

Till saken hör att OK Go är ett Youtubefenomen. De har varit väldigt duktiga på att skapa virala klipp där. Deras omåttligt populära video “This too shall pass” som las upp 2010 har till exempel över 51 miljoner visningar. De är precis den typ av filmare som Youtube vill ha och behöver.

”The stars aligned with Facebook this time” – eller rakare “På Facebook kommer vi nå många fler”.

2016 har deras senaste video “Upside down & Inside out” i skrivande stund “bara” 413,000 visningar på Youtube. På Facebook 46,5 miljoner.

Det är inte konstigt vad de väljer att satsa på. Men de flesta är vad det verkar överens om att Facebooks överlägsenhet att nå många människor med video inte har något att göra med att Facebooks videotjänst är så mycket bättre än Youtubes. Faktum är att den är oerhört mycket sämre. I jämförelse har Facebook (än) bara grundfunktionalitet.

Men eftersom Facebook bestämmer över Facebook så kan de såklart bestämma själva vad som ska få spridning. Om de vill kan de välja att bilder på kottar ska visas i precis allas flöden. Och snabbt etablera sig som nätets bästa kottbilds-tjänst. Facebook idag vinner för att de har tillgång till en överlägset större användarbas än Google/Youtube.

Och de bestämmer just nu att Facebookvideos ska få stor spridning och att Youtubeklipp ska få mindre.

I praktiken betyder det här att Youtube inte har en chans. Nästa Youtubestjärna kommer vara en Facebookstjärna såvida inte Facebook klantar till det något alldeles monumentalt och alla användare tröttnar (till exempel genom att fylla deras flöden med bilder på kottar).

För bara några veckor  sedan berättade Mark Zuckerberg att målet är att fem miljarder människor ska ha Facebook 2030. Men Zuckerberg fokuserar inte på just Facebook. Han pratar om att koppla ihop folk:

“We want to finish connecting everyone, we’re going to do it in partnership with governments and different companies all over the world, “

Han pratar i praktiken om en infrastruktur. Och jag tror det är dags att vi slutar se Facebook som vilken tjänst som helst och börja se det som just det, en infrastruktur. Facebook idag är lite vad “www” var i slutet av förra seklet.

Därmed vill jag lämna det moderna internet och ge mig tillbaks till 1960-talet. General Motors är bilföretaget som utklassar alla andra. Så mycket faktiskt att de utreds av myndigheterna för brott mot landets antimonopol-lagstiftning. 

Bloomberg business Week skrev om det här och jag fastnade särskilt för det här stycket, som beskriver ett utkast från utredningen:

“The draft complaint traced the history of the automobile industry, showing how GM grew by acquiring numerous competitors and suppliers, how it engaged in costly annual redesigns of its automobiles, thereby further deterring new entrants and making it difficult for small firms to compete, and how it excluded entry or expansion by potential rivals by forbidding its dealers from selling cars for any competing manufacturer.“

Eller i korthet General Motors växte genom att köpa upp konkurrenterna, göra det svårt för nya företag att etablera sig och genom att förhindra bilfirmor att sälja bilar från andra tillverkare än dem själva.

Jag tycker det finns likheter med situationen med Facebook idag. Facebook köper upp konkurrenterna (Instagram/Whatsapp för att nämna två). Facebook idag är så stort att om någon konkurrent med mindre användarbas kommer på bra grejor kan Facebook bara kopiera rakt av (senaste exemplet är väl Meerkat/Periscope och Facebook Mention). Det gör det svårt för små uppstickare att konkurrera med bättre funktionalitet. Facebook förhindrar eller försvårar potentiella rivaler genom att hindra att deras tjänster får spridning (Youtube i det här exemplet). Det skapar en situation där normal konkurrens inte längre råder.

Resultatet i General Motors fall beskrivs hos Business Week så här:

The result of all these practices, according to the draft complaint, was that GM grew from 13% of the market in 1920 to more than 50% in 1965, while the industry shrank from more than 1,500 auto manufacturers in the early part of the 20th century to only four in the 1960s.

Och en liknande situation skulle kunna skönjas i sociala medier idag: Twitter går knackigt. Google+ lämnade walkover. Instagram och Whatsapp köptes upp.

Idag närmar sig Facebook en monopolistisk ställning. När General Motors på 60-talet försvårade konkurrensen hos bilförsäljarna ledde det till en utredning om brott mot antimonopollagar. Men när Facebook försvårar andra videotjänster att sprida sitt material så reagerar få. Än.

Kanske är det dags att sluta se Facebook som en tjänst vilken som, och istället betrakta den som en infrastruktur. Och börja fundera på vilka krav det ställer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".