Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
PUBLIKDIALOG

Dialog är svårt – men robotsvar är knappast någon bra lösning

Publicerat onsdag 25 maj 2016 kl 12.04

Dialog är svårt. Och ju fler plattformar man har för att prata med publiken på, desto mer tidskrävande är det. Det kan vara lockande att ta hjälp av tekniken. Men Medieormen har läst om ett fall där robotliknande svar på ett modeföretags Facebooksida fått kunderna att ledsna.

Medieormen återkommer ofta till vikten av att föra dialog med sin publik. Dels för att vi tycker att det är viktigt att vara lyhörd för publikens åsikter, men också för att vi tror att det kan stärka journalistiken på flera sätt om journalister har en god relation med sina lyssnare/läsare/tittare. Men dialog är tidskrävande.

Och trots att robotar kan kännas som en lockande lösning på många effektivitetsbekymmer, och säkert i vissa fall kan utföra saker precis lika bra som människor, är de knappast att rekommendera för publikkontakt och i kundtjänstsammanhang. Vi vill påminna om att autoreplys eller copy/paste-svar oftast inte betraktas som god dialog av dem som får dem.

Ett sedelärande och avskräckande exempel är modeföretaget ASOS, som har retat upp sina kunder rejält senaste dagarna på grund av robotliknande svar på sin Facebooksida. Svaren förefaller, trots att de är undertecknade av olika signaturer, vara autogenererade. Mashable har skrivit om detta här: ”Everyone's convinced ASOS' Facebook page is run by robots”

Vid kritik- och krishantering blir detta särskilt viktigt att tänka på. I Sveriges Radios sociala medier-handbok finns tips på hur man kan arbeta för en bättre dialog. Läs gärna avsnitten om dialog och krishantering. Där står bland annat:


"Tänk på hur du skriver. Försök att variera dina svar, även när du svarar på samma fråga om och om igen. Det är lätt hänt att svaren uppfattas som att redaktionen inte bryr sig om att göra mer än använda copy+paste. För likartade svar kan alltså lätt uppfattas som att redaktionen inte tar kritiken på allvar. Det här kan vara mycket svårt, och kännas som merarbete, men genom att jobba med texten går det ofta att minska upplevelsen av 'papegojsvar' och därmed minskas risken att man oavsiktligt spär på kritiken. "

- Sociala medier - en handbok för journalister

 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".