Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SOCIALA MEDIER

Sociala medier-tv – nästa stora grej?

Publicerat måndag 8 maj kl 17.04
Två barn tittar på tv
Alla slåss om den unga publiken. Nu satsar socialamedierjättarna Facebook, Twitter och Snapchat på tv-liknande innehåll. Foto: Ulf Stråhle/SVT Bild

Fajten om tv-publiken trappas upp när socialamedierplattformarna Snapchat, Twitter och Facebook nu gör nya satsningar på tv-liknande material.

Snap INC, som äger sociala medier-plattformen Snapchat, har nyligen skrivit avtal med en rad tv-bolag skriver Wall Street Journal. Enligt Business Insider har Facebook en kommande satsning på tv-liknande program på gång och enligt CNBC planerar Twitter 16 nya livestreamingerbjudanden. De unga användarna förmodas vara målgruppen som alla siktar på.
   ”Facebook sees high-quality, scripted video as an important feature to retain users, particularly the young demographic that is increasingly flocking to rival Snapchat” skriver Business Insider, vars källor uppger att Facebook planerar att ha premiär för de första tv-programmen i mitten av juni.  

Enligt Wall Street Journal har Snap Inc skrivit kontrakt med NBC Universal, Turner, A+E Networks, Discovery, BBC, ABC, ESPN, Vice Media, Vertical Networks, NFL och Metro-Goldwyn-Mayer Inc. WSJ uppger att Snapchat siktar på att visa två till tre avsnitt av original-tv-program i appens Stories, där man vanligtvis hittar både vänners och medieföretags material. Tv-utbudet på Snapchat ska innehålla reality, drama, nyhetsprogram, skräck, dokumentärer, animerat och annat. För att manusbaserade program, som tv-serier, ska passa Snapchat planerar de att uppdatera appen så att det ska bli möjligt att både sträcktitta på serier och se i kapp missade avsnitt. I nuläget har de tv-program som hittills visats där försvunnit på Snapchat-vis efter 48 timmar.

Huruvida den tänkta tv-publiken kommer att nappa på socialamedierkonkurrenternas nya tilltag återstår att se. En hastig titt i kommentarsfältet hos ArsTechnica, som också skrivit om Snapchats tv-satsningar, ger vid handen en viss skepsis, med kommentarer som ”How do you do fellow kids?” och ”More evidence that coming down out of the trees was a big mistake in the first place” och ”What is going on out west? Why does every company want to make both cars and TV shows?”

Vad tror du? Är tv-sändningar framtiden för sociala medier, eller börjar kampen om ”den unga publiken” verka alltför desperat?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".