Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KOMMENTAR

Cilla Benkö: Etablerade medier behöver hjälpa varandra

Publicerat måndag 26 juni kl 10.00
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio FOTO: Mattias Ahlm/SR
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio FOTO: Mattias Ahlm/SR

Sveriges Radio och Mittmedia har kommit överens om en gemensam kreddningspolicy som går ut på att företagen ska bli bättre och mer generösa med att kredda och länka till varandras artiklar och inslag.
   Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio, kommenterar varför Sveriges Radio har ingått denna överenskommelse.

Kommentar/analys: Detta är en kommenterande publicering. Sveriges Radio är oberoende och agerar inte i något politiskt partis, intresseorganisations eller företags intresse.

Sveriges Radio är viktigt för det demokratiska Sverige. Det är också livskraftiga kommersiella medier. Därför är det glädjande att allt fler kommersiella mediehus i en tuff vardag nu börjar rapportera om framgångar i framförallt den digitala förflyttningen. En förflyttning vi vill hjälpa och inte stjälpa.

Det började med att jag och Kent Nilsson, kanalchef för P4 Västmanland träffade Anna Gullberg, chefredaktör Gefle Dagblad och Daniel Nordström, chefredaktör för Mittmedias titlar i Västmanland och Stockholmsregionen. Utgångspunktion för vår diskussion var den situation som uppstått i samband med tidningarnas betalväggar och hur man förhåller sig till varandras journalistiska material.

Min inställning är att det i ett allt mer tudelat och fragmentiserat Sverige är viktigare än någonsin med seriös granskande lokal journalistik. Då behövs både ett starkt Sveriges Radio med våra lokala kanaler som erbjuder en öppen arena för dialog och debatt och en agendasättande journalistik, samt starka kommersiella lokala tidningar.

Efter ett antal diskussioner har vi nu kommit fram till en gemensam viljeinriktning för hur vi uppmärksammar och kreddar varandras nyheter. Grundprincipen är att vi alltid ska vara generösa mot varandra. Från vår sida har överenskommelse arbetats fram av ett antal medarbetare på lokala kanaler samt Ekot och ska nu spridas inom hela företaget.

Det har varit en kul och givande dialog och jag är väldigt nöjd över att vi gemensamt kunnat enas om denna viljeinriktning. Överenskommelsen är ett viktigt steg i en tid när de seriösa medierna är utsatta för en hårdare press än på mycket länge. Vi behöver hjälpa varandra.

Avslutningsvis vill jag också säga att jag välkomnar motsvarande diskussioner och överenskommelser med andra lokala aktörer. Ni får gärna höra av er direkt till mig.

 

Viljeinriktningen mellan Sveriges Radio och Mittmedia omfattar:

  1. Grundprincip är att alltid vara generös.
  2. Kredd med blålänk direkt in till artikeln, oavsett om den är öppen eller bakom betalvägg.
  3. Kredd redan i ingress. Kan vara blålänk, men inte som standard.
  4. Egen nyhet som bygger på annans nyhet ska innehålla kredd av originalkälla och ska inte tas bort i efterhand, t ex kan man skriva ”först att berätta var…”.
  5. Kredda sajtnamn. Vid osäkerhet om vilken av Mittmedias sajter som var originalet, kredda en av sajterna, dt.se, gd.se, st.nu, op.se, etc. Detsamma gäller Sveriges Radios olika varumärken, kredda P4 Uppland, Ekot, P4 Extra mm.
  6. Citaträtten är generös, vi kan gärna citera varandra men kredda igen i samband med citat.
  7. Kredd i pushar kan förekomma, men inte som regel. (Sveriges Radios pushar alltid mot ljud i pågående direktsändning).
  8. Kredd även i FM-radio och i papperstidningarna.
  9. Bädda gärna in Sveriges Radios spelare.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".