Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En podd om sex och relationer - med Maria Maunsbach.

Här är psykologin bakom en svår separation

Publicerat onsdag 13 april 2011 kl 10.50
Känslor följer dessvärre inte logik. Speciellt inte när vi inser att någon håller på att försvinna ifrån en. Foto: Anders Rasmussen/CC/FlickR

”Och är det nu vi ska bryta upp, gå skilda vägar och sånt? Jag vill inte, vill inte! För jag kommer sakna dig så..... Satan vad ont det gör”… sjunger Lasse Lindh med smäktande ton.

Separationer kan göra rejält ont i både våra hjärtan och själ. Separationer innebär ofta en kris, vilket förklarar varför det ofta upplevs som så jäkla starkt och utdraget. Men hur fungerar det egentligen när vi separerar? Låt oss titta närmare på lite psykologiska teorier!

Bowlbys anknytningsteori

Om vi tittar närmare på anknytningsteorin kan vi förstå separation som en sorgeprocess i tre faser. Problemet är att de tre faserna ofta kommer och går vid en stark separation. Du får ofta ambivalenta känslor, som både förlänger din sorgeprocess och komplicerar den. Ja, en hel del snurrar faktiskt till det, om och om igen.

  1. Du försöker få tillbaka den förlorade personen
  2. Insikten kommer om att personen inte kommer tillbaka. Det är först här personer grottar ner sig rejält i ångest och svåra tankar. Det kan gå så långt att det leder till en depression
  3. Nu börjar du återfå fattningen. Du kanske vaknar en dag och känner ett slags hopp och tro på framtiden.

Om vi väljer att se på separation utifrån en mer psykodynamisk synvinkel, kan vi titta närmare på Cullbergs krisförlopp:

  1. Chockfasen. Du kan knappt ta in att ni separerar. Allt känns helt overkligt och ofattbart. Varar oftast max någon vecka.
  2. Reaktionsfasen. Du börjar släppa ut känslorna, och känner mycket. Du tvingas till att se sanningen i vitögat och händelser blir blottade framför dig.
  3. Bearbetningsfasen. Nu kan du börja reflektera och bearbeta separationen. Vad ledde fram till separationen, hur känns det nu i förhållande till vad det var ni hade?
  4. Nyorienteringsfasen. Er relation finns nu med som en erfarenhet i dig. Det jobbiga påverkar nu inte dig så negativt, utan finns med i din bakgrund.

Avslutningsvis, till dig som mår sjukt dåligt och knappt kan sova om nätterna:

Oavsett hur vi nu väljer att se på separation, så har jag egentligen bara en uppmaning till dig. Tala ut om dina känslor med någon som lyssnar på dig! För vissa räcker det gott att ha någon vän som finns där när det är som jobbigast. Det är faktiskt så att om vi har någon nära oss i en separation, så går det både snabbare och lättare att ta sig igenom den otroligt uppslitande tiden.

Varma hälsningar,
Robert

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".