Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tre programledare flyttar in i en glasbur på ett torg i en svensk stad. I 144 timmar samlar de in pengar...

Regler som gäller för att få använda sig av Musikhjälpens grafik/varumärke

Publicerat onsdag 29 oktober 2014 kl 16.03

De här reglerna gäller för dig som är privatperson, förening, skola eller liknande och vill använda dig av Musikhjälpens grafik/varumärke i samband med din insamling/ditt initiativ. Är du istället ett företag som engagerar dig? Klicka i sådant fall här.

Du får vår grafik skickad till dig när du registrerat ditt initiativ här på muskhjälpen.se.

Grafiken/varumärket får endast användas när det är ett insamlingsinitiativ, en uppmaning eller en utmaning som genererar en gåva i form av pengar till insamlingen i Musikhjälpen.

Du får inte trycka grafiken eller varumärket ”Musikhjälpen” direkt på en kommersiell produkt även omden är avsedd att säljas inom ramen för ett initiativ eller en insamlingskampanj till förmån för Musikhjälpen. Om grafiken används i kommunikation i samband med ett initiativ eller en insamlingskampanj där man säljer varor och tjänster till förmån för Musikhjälpen ska det alltid framgå tydligt hur stor del av försäljningsbeloppet som går till Musikhjälpen.

Vid försäljning av varor/tjänster till förmån för Musikhjälpen får namnet ”Musikhjälpen” förekomma i information i anslutning till försäljningen. Det är emellertid förbjudet att bedriva annonskampanjer, t.ex. i tidningar eller i sociala medier, vid försäljning av varor/tjänster med ”Musikhjälpens” namn/varumärke. Alla gåvor som lämnas under en insamlingsinsats ska gå oavkortat till Musikhjälpen.

Det är inte tillåtet att använda grafiken eller varumärket ”Musikhjälpen” för att värva medlemmar eller kunder i olika sammanhang eller för att skaffa följare på sociala medier.

Du får inte använda något av följande i tryckt material: 

  • grafik från hemsidan eller Facebooksidan. Enbart medföljande banér,
  • den gröna färg som finns i Musikhjälpens grafik,
  • hashtag #mh14 i en kampanj för ditt eget initiativ,
  • hänvisningar till url:en musikhjälpen.se i samband med kampanj för ditt eget initiativ.

Det är inte tillåtet med initiativ som innehåller följande: svordomar och obscena ord, pornografiskt innehåll, främlingsfientliga och/eller sexistiska yttranden. Det är inte heller tillåtet med initiativ som innehåller hot, trakasserier, uppvigling, personliga påhopp, förtal, skvaller eller lögner. Ett initiativ får aldrig syfta till att främja användning av droger eller alkohol. Man får inte heller låtsas vara någon annan än den man är, t.ex. genom att använda någon annan persons eller företags namn.

Vi förbehåller oss rätten att inte dela ut grafiken, eller be företag, organisationer eller andra som startar ett initiativ att upphöra med att använda materialet/varumärket, om vi anser att det används i ett sammanhang som skadar förtroendet för Sveriges Radio, SVT och/eller Radiohjälpen. Våra verksamheter är oberoende från politiska intressen och vi förbehåller oss därför rätten att ta bort initiativ med politiska budskap.

Vi förbehåller oss även rätten att moderera texterna till de initiativ som visas på kartan.

Grafiken och varumärket får användas i enlighet med dessa regler fram till den 31/1 2015.

Vid tveksamheter om hur grafiken får användas vänligen kontakta grafik.musikhjalpen@sverigesradio.se

Med vänlig hälsning
Musikhjälpen-teamet

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".