Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Radiokören, Berwaldhallen Sveriges Radio.

Peter Dijkstra – chefsdirigent, språkgeni och seglare

Publicerat tisdag 8 mars 2011 kl 14.08

(Ur programtidningen mars 2011)

 
Peter Dijkstra berättar om sin syn på den nordiska körklangen, om arbetet med Radiokören och om sina drömmar för framtiden.

När jag träffar Peter Dijkstra i sin loge i Berwaldhallen ska han alldeles strax ha en sista repetition med Radiokören inför konserten två timmar senare. Ändå är han glad och avspänd, som om han hade all tid i världen. Hans klara, välplacerade talröst vittnar om hans egen bakgrund som sångare. Med gester och rörelser förstärker han det han talar om. Och – han genomför hela intervjun på svenska!

 
Finns det ett ”nordic sound”? Eller är det kanske flera ”sounds”?
– Sounds betyder ju egentligen olika klanger, olika stilar, men ja, jag tycker att det finns ett ”nordic sound”. Jag skulle kunna plocka ut en svensk kör väldigt snabbt, skulle kunna höra att det är en svensk kör. Tror att det kommer från språket som är så klart och öppet. Men det har också att göra med den typ av träning som svenska dirigenter har: att kunna sjunga tillsammans, intonera bra och fungera bra som grupp. Jag upplever ofta att svenskar verkligen är bra gruppmänniskor. De tänker från grupptanken och inte så mycket att: först kommer jag och sen kanske några andra. Därför tror jag att körsång passar svenskarna bra.

 
Är det nästan så att du får lyfta fram den andra sidan?
– Ja, jag försöker inspirera dem att bjuda på att visa lite mera personlighet. Att alla känner sig ansvariga för att förmedla texten och inte bara smälta in i helheten. Om alla ger samma energi så blandas det. Det blandas också när alla drar sig tillbaks men det ger ingenting till musiken. Musik är energi, det måste vara ett ständigt flöde som alla skapar tillsammans. Då blir det en fin blandning och en fin energi, särskilt i romantisk musik som jag nästan tycker är det bästa för rösten. Den appellerar till att ge den energin och det flödet. Att njuta av det är fantastiskt. Jag älskar romantisk musik.

 
Ni får ju ofta mycket fint gensvar när ni är på turné. Får du någon känsla av att publik utomlands uppfattar den svenska körklangen som något exotiskt?
– Ja, utomlands tycker jag att det är så. Den kvaliteten känner alla igen utomlands. Det hänger ihop med repertoaren, som är lite exotiskt. Ett av de största områdena för kören måste vara den nordiska repertoaren. Men vi måste också utveckla oss i språkkontroll. Det är en kvalitet som jag tycker Radiokören kan bli bättre på. Genom språkkontroll kommer man närmare till musikspråket också. Om man vet hur fransmännen talar och fraserar i sitt språk, kommer man närmare musikspråket. Genom språket får man olika färger, olika vokaler. Så jag tycker inte man kan säga att den svenska körklangen gäller i all musik. När man inte hittar språkets färg, när man bara tänker att: vi sjunger våra ackord rätt och allting blandar sig bra – det räcker inte för mig. Vi måste komma vidare.

 
Hur många språk talar du själv?
– 6 eller 7, med lite olika grad av flyt.

 
Du har nyligen förlängt ditt kontrakt med Radiokören ytterligare 3 år.
– Det känns som om vi just har börjat. Jag vill gärna njuta mycket mer av det. Jag märker också att vi förstår varandra bättre nu, och att vi har skapat något slags ramverk. Ensemblekänslan har vuxit otroligt mycket. Då kommer man in i musikmaterialet mycket lättare och snabbare.

 
När jag lyssnade på en repetition med dig och kören häromdagen, var det påtagligt vilken koncentration som fanns i hela kören. Alla var totalt fokuserade och satt längst fram på stolen. Vet du vad du gör för att skapa den där närvaron?
– Nej, jag vet inte riktigt vad jag gör. Kanske har det att göra med att lyssna. Inte bara lyssna på kören, utan att alla känner att jag lyssnar på just dem. Jag tror att alla känner att jag lyssnar på vad de gör. De känner att: jag är viktig och jag måste leverera.

 
Vad drömmer du om?
– Jag känner det som att jag är på väg på en fin resa. Jag har drömensembler som jag får jobba med och jag vill bara njuta av det och göra intressanta program. Också känslan av att jobba med musiker som gillar vad de gör har jag märkt är viktigare och viktigare. Inte bara att de är bra, eller snarare: de behöver inte vara bra. Det kan ändå vara otroligt rörande, och ”rewarding”, att märka hur människor kan växa tillsammans. Också med amatörgrupper, som jag älskar att jobba med. Jag har en ensemble i Holland där jag gör ett eller två projekt varje år. Sen har jag haft en manskör som heter The Gents i Holland, dit jag kommer tillbaka ibland. Vi är ju vänner också, det är som ett broderskap. Det vi gör tillsammans är kul och det vill jag fortsätta göra. Då spelar det ingen roll för mig om det är på världsklassnivå eller inte. Om jag skulle önska något för framtiden, så har jag en dröm om att få dirigera opera. Det tror jag skulle passa mig. Att få berätta en historia och jobba i ett sådant företag där det händer så många saker. Jag tycker mycket om helheten, dramatiken och att samtidigt vara teamplayer. Sen skulle jag gärna vilja göra fler projekt med kör och orkester. Fast rena orkesterprogram är spännande också. Jag är lite av antispecialist. Om man kan något om gammal musik eller barockmusik så ser man annorlunda på Stravinsky. Att ha skygglappar tycker jag inte är så bra.

 
Hur är det för dig när du är ledig – stänger du av eller håller du på hela tiden?
– Jag måste stänga av. Vara med familjen. Laga mat. Sen går jag en segelkurs, för i Tyskland behöver man ett slags ”sjökort” för att få segla. (Peter bor sedan flera år i Ingolstadt norr om München med sin familj.)

 
Har du seglat i svenska skärgården?
– Nej aldrig.

 
Radiokören har precis fått Regeringens hederspris i samband med utdelandet av Musikexportpriset 2010. Hur kändes det när du fick veta det?
– Jag tänker ”finally” eller något sånt. Människor här vet inte hur stor Radiokören är utomlands. Det är otroligt hur publiken reagerar, vart man än turnerar. I Japan där vi var i juni nu, var alla konserter utsålda vilket innebär åtminstone tusen människor. Så det är fantastiskt för kören att bli uppskattad också här. Att människor får upp ögonen för kören. Ibland är det synd att Radiokören… jag vet inte om den är så levande för folk. De vet att den finns, och att de är duktiga, men därifrån till att gå på konsert är ett för stort steg för många. Särskilt människor som sjunger själva i kör brukar inte gå på konsert, utom på sina egna. Priset är en belöning för alla de år som kören har varit utomlands under Erics tid, och Sjökvist och Tönu... Ett pris som tillhör alla som har bidragit till kören.

 
Vad är det som driver dig att hålla på?
– Jag älskar musik och vill göra musik för att uttrycka mig själv och det som musiken betyder. Sen tycker jag att man har ett stort ansvar som dirigent, för musiken men också för ensemblen. Det är kul att märka hur det funkar. Jag är 32, inte så gammal – än… – särskilt inte gammal för en dirigent, men ändå, att det går. Jag tror att alla trivs, det är en bra känsla och ett bra tecken. Men det är också ett ansvar att göra så att alla mår bra. Men största motivationen tror jag kommer ur musiken.
– Jag hoppas att jag har samma glädje av det om 40 år. Jag säger inte att jag gör exakt samma sak om 40 år, men jag tror att jag aldrig kommer att vända ryggen åt körsång. Sång kommer nog alltid att vara den viktigaste delen av mitt musikaliska liv.

 
Katarina Lindblad

 
Peter Dijkstra
Född i Nederländerna 1978
• Inledde sin sångarbana i Roder Jongenskoor.
• Stod på scenen första gången i Trollflöjten på De Nederlandse Opera Stichting i Amsterdam som 10-åring.
• Har studerat kördirigering, orkesterdirigering och sång vid musikhögskolorna i Haag, Köln och Stockholm.
• Har deltagit i Masterclasses för Tõnu Kaljuste och Eric Ericson.
• Vann den första upplagan av dirigenttävlingen Eric Ericson Award i Stockholm 2003.
• Konstnärlig ledare för Bayerska radions kör i München sedan 2005.
• Chefsdirigent för Radiokören sedan hösten 2007. Dirigerar Radiokören i vår
• Barfotasånger, torsdag 20 januari kl 18.00
• Nordic Sounds, söndag 20 mars kl 15.00
• Johannespassionen, lördag 9 och söndag 10 april kl 15.00

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".