Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenska antipiratstyrkan på väg till Somalia

Publicerat tisdag 21 april 2009 kl 13.05
Holländsk militär stoppar misstänkta pirater utanför somalias kust.

Den 15 maj ska den svenska delen av EU:s marina styrka börja sitt eskort- och övervakningsarbete utanför den somaliska kusten för att trygga FN:s mattransporter till civilbefolkningen i Somalia.

Tre svenska marina enheter är nu på väg ned till området och senare kommer den svenska militära styrkan på 152 personer att mönstra på, varav ett antal är svensksomalier med uppgift att vara tolkar ombord.

I dagarna avslutas utbildningen för denna marina styrka som i fyra månader ska tjänstgöra i vattnen utanför Somalias långa kust .

De tre svenska enheterna, kustkorvetterna Malmö och Stockholm samt stödfartyget Trossö är utrustade och servade och transporteras just nu ned genom Medelhavet ombord på andra större fartyg med s k shiplift.

- Hade man gått för egen maskin ner till området hade man måst börja med underhåll av fartygen efter den relativt långa resan, säger styrkans chef kommendörkapten Magnus Jönsson till SR International.

Den för de tre fartygen 152 personer starka besättningen kan nu avsluta sin utbildning i Sverige för att den 8-9 maj flyga ned till operationsområdet.

Huvuduppgiften för den svenska marina enheten, som ingår i den EU-ledda större styrkan med FN-mandat, är att skydda och trygga de transporter av mat och förnödenheter som sker från FN-organet World Food Program, säger Magnus Jönsson.

- Förutom eksort av dessa fartyg kommer man också att ägna annan tid år mer övergripande övervakning av kustområdet.

Situationen i området har ju blivit alltmer spänd under den senaste tiden. En amerikansk befälhavre fritogs av ameriaknska styrkor efter att tre pirater hade skjutits ihjäl.

- Den mer spända situationen har inneburit att man från svensk sida fått lägga ner mer tid på analysarbete av situationen där nere för att vara uppdaterad och förberedd, säger Magnus Jönsson.

Men utbildningen har inte påverkats av den mer spända situationen, säger Magnus Jönsson.

Korvetterna är 50 meter långa och väl bestyckade med bl a kanoner, och på varje korvett finns också en skyddsstyrka på sju man som kan gå ombord på säväl misstänkta fartyg som att finnas ombord på de fartyg man ska eskotera.

- Det är svårt att säga om det blir vanligt, men för att gå ombord på utländska fartyg måste man ha fartygets och flaggstatens tillstånd, säger Magnus Jönsson.

Ombord på de svenska fartygen kommer också att finnas tolkar, berättar kommendörkaptenen Jönsson. Det är svensksomalier som talar somaliska och arabiska.

- De ska kunna tolka när svenskarna behöver tala med fiskare och andra i området. Tolkarna har fått viss militärutbildning och kommer att bära uniform som övriga besättningen.

Vad händer då om man griper pirater? Finns det klara regler för vad dessa ska föras och eventuellt också lagföras?

- Ja, det finns klara internationella regler för detta och troligen kommer piraterna i så fall att föras till Kenya, med vilket EU har ett avtal, säger kommendörkapten Magnus Jönsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".