Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bergmanfestival vill ut ur periferin

Published onsdag 27 maj 2009 kl 15.13
Den första Bergmanfestivalen inleds i Stockholm

Mellan den 27 maj och den 6 juni 2009 bjuder Dramaten i Stockholm in till Ingmar Bergman International Theatre Festival. Festivalen, som hålls för första gången, tar avstamp i Ingmar Bergmans hela konstnärsskap och det blir bland annat internationella gästspel, seminarier, filmvisningar, klubbar, fotoutställningar och musikkvällar.

Staffan Valdemar Holm är konstnärlig ledare för Bergmanfestivalen som nu för första gången öppnar sina dörrar på glänt för omvärlden. Han menar att en sådan festival kan hjälpa oss i Sverige att få syn på brister i vårt nutida kulturliv. Detta är ett evenemang i Bergmans anda, vilket innebär att ett nedslag i Bergmans konstnärliga arv välkomnas men inte är nödvändigt.

- Den heter The Ingmar Bergman International Theatre Festival men den behöver inte innehålla några verk av Bergman - inte alls egentligen. Utan den bygger på hans anda, att det ska bli teater som baseras på bra text, bra skådespeleri och bra regi och att den vill kommunicera med publik. Att det sedan på den här första festivalen har blivit en extra tonvikt på Bergman är rätt naturligt - dels för att man spelar Ingmar Bergmans manuskript väldigt mycket just nu eftersom de blev fria efter hans död, så att det finns bra uppsättningar av hans verk runt omkring. Och så tycker jag också att internationella gäster kanske inte känner hela bredden av hans verk nämligen teatern och hans skrivande, hans författande. Det är mindre känt än hans filmer, naturligtvis, så vi har försökt göra lite extra för det. Men först och främst är det en international teaterfestival där kvaliteten på uppsättningarna har varit det viktiga.

Dramatens samproduktion av Viskningar och rop med Toneelgroep från Amsterdam öppnar den sceniska delen av festivalen som är evenemangets kärna. Den ger en klar bild av festivalens ambitioner att uppnå en hög kvalité. Standarden är påtagligt hög men tyvärr är det lika uppenbart att det saknas utomeuropeiska teatrar och teatrar från Östeuropa. En International Theatre festival känns med andra ord reducerad till en västeuropeisk festival.

Den finansiella krisen är huvudorsaken, förklarar Staffan Valdemar Holm och han vågar lova förändringar för 2011, då festivalen hålls på nytt. Stockholm kommer då att gästas av teatrar från Krakow, Budapest, Tel Aviv och Chiles huvudstad Santiago. Men nu, håller han med om, är Tyskland, i och för sig ett land som är ett föredöme för teaterkonsten, som dominerar Bergmanfestivalen. Teatrar från Holland, Frankrike och Storbritannien är också här.

En av värdarna för Ingmar Bergman festivalen, Jonas Malmsjö, välkomnar publiken på You Tube. Men han kommer även att finnas på plats bland andra gästvärdar på frukostmöten och bland publiken. Han och hans kollegor gör reklam för festivalen via bloggen, på Twitter, på Facebook ... Men evenemanget gör sig påmint även på gatorna, det lever sitt liv på biograferna och framförallt i och kring Dramatens hus på Nybroplan i Stockholm. Har publiken reagerat rätt på inbjudan?

- Det här är första festivalen, och det tar tid att stimulera nyfikenheten. Men om det här inte ska bli en totalt okulturell nation i Europas periferi så måste man ju verkligen arbeta med detta och det vore skandalöst om publiken skulle svika ett sådant initiativ, säger Staffan Valdemar Holm.

Arrangörerna, och det syns, har försökt nå olika publikgrupper - yngre i synnerhet. Just deras frånvaro från teatern är ett europeisk fenomen - krisen i utbildningssystemen där kulturen marginaliserats är en av orsakerna som Staffan nämner. Men att vända sig till så pass olika grupper, håller han med om, kan vara en av orsakerna till att biljettförsäljningen inte följt de övriga ambitionerna. Om det skriver i alla fall svenska tidningar. Har publiken kanske blivit osäker på vem denna festival vänder sig till?

- Det här är verkligen teater, det är verkligen konst, de uppsättningarna vi har här. Konst är inte alltid så lätt och kvalitet kan också skrämma. Så det håller hög klass och de viktigaste teatermänniskorna i världen kommer att finnas på den här festivalen. Där ska också göras ett arbete, och jag tycker faktiskt också att förmedlingen i svenska media av internationell teaterkonst är väldigt dåligt. Många i andra länder är mycket bättre på att täcka hela det internationella teaterområdet än de svenska journalisterna. Det är också ett litet land. Vi måste också vilja komma i kontakt med resten av omvärlden. Annars kommer vi inte bara att stanna i periferin - vi kommer att stanna också i periferins arrogans där vi tror att vi är tillräckligt bra själva, men det är vi inte…det måste vi komma ihåg.

Reporter Olgica Lindquist.

Our journalism is based on credibility and impartiality. Swedish Radio is independent and not affiliated to any political, religious, financial, public or private interests.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".