Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Läxhjälp via nätet på Årstaskolan

Publicerat torsdag 28 maj 2009 kl 14.59
Elever och lärare på Årstaskolan

Årstaskolan i Stockholm använder en ny metod för att hjälpa eleverna med studierna. Lärarna spelar in korta föreläsningar som läggs ut på nätet, för att eleverna ska kunna få en lektionsgenomgång var som helst - hemma via dataskärmen eller i mobiltelefonen. Projektet kallas "kunskapshubben". En stor hjälp till exempel för sjuka elever som missar klassgenomgångar, elever som har inlärningsproblem eller föräldrar som vill hjälpa sina barn med hemläxorna. Metoden blir ett verktyg för dem som behöver extra stöd eller repetition av vad läraren sagt i klassrummet.

- När man sitter hemma, om man har glömt vad läraren säger eller har vart borta på en lektion, då kan man bara söka på Kunskapshubben, så hittar man den där lektionen.

Så säger en av eleverna i klass 8 i Årstaskolan. På Kunskapshubben håller lärarna korta och effektiva föreläsningar på 10-20 minuter, som kan repeteras hur många gånger som helst . Inte minst i matematik, som många har problem att lära sig.

Martin Fernström är matematiklärare och en av de mest entusiastiska användarna av systemet. Han är förtjust i de möjligheterna som skapas via de korta föreläsningarna.

-Att göra en film tar mellan fem och tjugo minuter, och jag tar samma föreläsning, fast slipad, som jag höll i klassrummet innan eller ska hålla i morgon. Att planera är en naturlig del av mitt lärarjobb och om jag håller den lektionen eller den genomgången en gång till tjugo minuter i kameran, så underlättar det tidsmässigt i slutändan, det är otroligt tidseffektivt dessutom.

Anitha Sidefors, biträdande rektor på skolan, anser att utvecklingen av Kunskapshubben, som startade förra höstterminen, har gått väldigt fort och att den öppnar nya möjligheter. Dessutom kostade det inte några extra resurser utan bara den tid som skolans personal har ägnat sig åt projektet inom den ordinarie skoltiden. Intresset för Kunskapshubben växer och många andra lärare har börjat använda Årstaskolans material, som nu finns på nätet, säger hon.

-Skolverket har ju varit här för de är jätteintresserade, de är intresserade från alla håll och kanter, det är olika tidskrifter och det är lära- och datautbildningen... Det finns ju många som gör såna här undervisningsfilmer och så, men det som är speciellt för Årstaskolan och Kunskapshubben, det är just att det är våra egna pedagoger som står där, som eleverna känner igen, och det tror jag är ett pedagogiskt plustecken. Det känns som om vår skola är inne i en kreativ process bland lärare där det kommer att leda till en pedagogisk utveckling, för vi är tvungna att fråga oss: vad är det som är viktigt att sätta ner på film, vad är det vi ska undervisa om, och hur, och hur undervisar man moderna ungdomar? Då kanske man måste använda andra sätt än de som vi själva blev undervisade på, säger Anitha Sidefors.

Reporter Alberico Lecchini

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".