Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klassisk musik för en stärkt Östersjöregion

Publicerat fredag 28 augusti 2009 kl 14.24
Esa-Pekka Salonen

Årets Östersjöfestival drog igång på fredagen. Med hjälp av klassisk musik så ska Östersjöregionen stärkas. Den politiska aspekten är alltid närvarande på Östersjöfestivalen och årets tema är fred och försoning, och festivalen är en en lyckad fusion av konst, politik, och miljötanke kring ett hav som för sju år sedan fick sin första festival då Valerij Gergiev, chefsdirigent för Mariinskijteatern i Sankt Petersburg, Berwaldhallens konserthuschef Michael Tydén och den finskfödde dirigenten Esa-Pekka Salonen kom på en idé som då kändes som en utopi.

- Det är en dröm som har blivit verklighet, säger Esa-Pekka Salonen, dirigent, konstnärlig ledare och en av grundarna till Östersjöfestivalen. Han själv inviger också festivalen med sin egen violinkonsert och med Stravinskys operaoratorium Oedipus Rex, vilket är en av höjdpunkterna i årets program.

Årets festival, den sjunde i raden, pågår till den 3 september och går alltså under temat "fred och försoning". Att det blivit det temat beror på Märkesåret 1809 -  dvs. att det är 200 år sedan Finland och Sverige blev två länder - samt att det i år är 70 år sedan andra världskriget bröt ut. Två seminarier kring temat betraktar dock samtida problem: världskriser och mediebevakningen av Österjöregionen.

Miljön är också ett självklart ämne för samarbetet kring Östersjön, och den Finska ambassaden i Stockholm bjuder på ett seminarium på hög politisk nivå kring Östersjöns miljöproblem. Berwaldshallens Michael Tydén säger att festivalen vill skapa en helhetsbild av Österjöområdet:

- Det är miljön, men det är också ledarskapet och tekniken som hjälper oss att nå ut.

Litauen gör i år sin debut på festivalen. Även Polen, i synnerhet med sin Sinfonia Varsovia, får en central plats. Många nya namn fyller årets program, men en del av de som redan är etablerade på festivalen saknas. Det gäller både orkestrar som Mariinskij eller namn som Daniel Barenboim och Krzysztof Penderecki. Festivalgeneralen Esa-Pekka Salonen säger att det beror på att festivalen vill välja fokus:

- I år är det en stark fokusering på Polen. Litauen är med för första gången, och detta betyder att vi inte hade plats för vissa andra saker. Men varje festival är annorlunda. Varje år har en vi en annan typ av fokus, och i år blev det så här, säger Esa-Pekka Salonen. Han får medhåll från Michael Tydén, från Berwaldhallen:

- Penderecki kommer. Han har skrivit en speciell fanfar som kommer att framföras av World Orchestra for Peace och han kommer den 2:a september. Visst, Mariinskij saknar vi, men de kommer nästa år. Och det är klart att Daniel Barenboim och West-Eastern Divan Orchestra var något fantastiskt. Men vi har World Orchestra for Peace som gör sitt 17: e framträdande här i Stockholm. Det är helt unikt, säger Michael Tydén.

- Den politiska aspekten är som vanligt närvarande på Östersjöfestivalen. Och årets tema, fred och försoning, är något som vi alla behöver, säger Esa-Pekka Salonen, och fortsätter: - En del avgörande saker i regionen hände så sent som för bara 20 år sedan. Andra pågår.

Esa-Pekka Salonen säger att när något avgörande händer så avslöjas gemensamma nämnare för alla människor, där musiken är en av dem, säger Esa-Pekka Salonen.

- Det är konstigt, underligt och fantastiskt hur vanligt det är, att när någonting otroligt, dramatiskt, stort, tragiskt och komplext händer - hur många gånger, nästan jämt, folk börjar sjunga eller spela musik tillsammans. Jag tror att det är nästan biologiskt betingat - det är någon typ av gammal DNA som vi har, och som säger att nu har vi kommit till ett känslomässigt område där orden tar slut helt enkelt och nu måste vi ta till musiken, säger Esa-Pekka Salonen.

Nytt för i år är att Sveriges Radios P2 öppnar en Östersjöfestivalkanal, vilket gör det möjligt för miljontals lyssnare att höra festivalens alla konserter.

Den ekonomiska krisen har inte drabbat Östersjöfestivalen, säger MichaelTydén. Han säger att festivalen precis som de tidigare sju åren är välfinansierad.:

- Det blir bättre och bättre. Vi har aldrig fått så mycket finansiellt stöd som i år, och det är fantastiskt att vi har fått en satellit nere i Bryssel som betalas av svenska regeringen och förstås av representanter nere i Belgien. Vi framför där samma musik som här i Stockholm, med ett undantag - det är nämligen så att Valerij Gergiev och Esa-Pekka Salonen delar på en konsert. Det är Tjajkovskijs 5:e och Sibelius 5:e symfoni med Sverigea Radios symfoniorkester.

Festivalen invigs med Igor Stravinskys Oidipus Rex. Esa-pekka Salonen säger att det grekiska dramat visst har något att säga oss som bor kring Östersjön:

- Till att börja med så är det ett stort mästerverk. Festivalens tema handlar om miljö och ledarskap, och Oidipus Rex är en studie i ledarskap. Ett framgångsrikt ledarskap som inte längre fungerar. Och det är också något som man skulle kunna lära sig av som ledare.

Och nästa år så kan Medelhavstemat vara ännu mer närvarande på festivalen då, avslöjar Berwaldshallens Michael Tydén:

- Det finns en liten sådan tanke i mitt huvud. Och jag hoppas att vi ska kunna genomföra den. Och det blir något väldigt extra och speciellt. Men, det kommer nästa år, säger Michael Tydén.

Reporter: Olgica Lindquist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".