Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vårdnadsbidraget stänger förskolor

Publicerat fredag 8 januari 2010 kl 15.59

Vårdnadsbidraget som under de senaste ett och ett halvt åren införts i hundratals svenska kommuner har blivit så populärt i de så kallade invandrartäta områdena att förskolor hotas av stängning och flera redan har stängts.

Vissa experter påpekar att det just är barn som behöver förskolan mest som nu blir av med sin plats - medan andra betonar tryggheten och familjesamhörigheten som det viktigaste för barnens utveckling.

Två av de stängda förskolorna ligger på Järvafältet i Spånga nordvästra Stockholm - men där finns också verksamheter där införandet av vårdnadsbidraget knappt har märkts.

Daghemmet Ängen i Spångadalen ligger under ett tjockt snötäcke och det är mycket kallt. Men, varma kläder är på plats och det är bara stövlar som ska sättas på innan barnen glatt skuttande ger sig ut. Klädda på så sätt är de svåra att skilja på. Sinsemellan talar de svenska och det är bara deras namn, eller namnen på föräldrarna som står på skåpen under bilden på var och en av dem, som vittnar om en kulturell och språklig mångfald.

Olle Pettersson, enhetschef för den här förskolan och fem andra, säger vårnadsbidraget ähar gjort att det är betydligt färre barn på stadsdelens förskolor - även om det inte märks på just det här daghemmet. Antalet föräldrar som bestämt sig för att ta 3000 kronor skattefritt i månaden och stanna hemma med sina yngsta har fördubblats på bara ett år:

- Jag tycker förstås att föräldrarna ska göra ett eget val när det gäller vårdnadsbidraget men samtidigt om det är så att konsekvensen är att många av våra barn inte kommer till förskolan - då tycker jag att det är olyckligt - för att förskolan är en tillgång för svenska barn.

Men så tycker inte alla. Sven Påfvels representerar kristdemokraterna i stadsdelsnämnden Spånga -Tensta:

- Ja, jag delar inte den uppfattningen. Jag tycker att det är positivt att relativt många föräldrar här o vårt område har valt att utnyttja vårdnadsbidraget. Tanken med det är att föräldrarna ska få en större möjlighet att själva välja sin situation med barn och om de så önskar kunna vara hemma längre än bara första ett och ett halvt år.

Vårdnadsbidraget är en av KD:s hjärtefrågor och Sven Påfvels förstår inte den kritik som kommer från flera håll och som handlar om det hur vårdnadsbidraget bromsar integrationen.

Kritikerna menar att bidraget även är en kvinnofälla (för att det oftast är arbetslösa kvinnor som väljer att stanna hemma med sina barn) och att det kommer att resultera i brister i det svenska språket hos barn. Om allt detta varnade i synnerhet de oppositionella redan innan bidraget infördes.

På förskolan Ängen i Spångadalen är Olle Petersson inte oroad för att någon förlänger sin föräldraledighet. Men problemet uppstår om även äldre barn stannar hemma när föräldrarna tar bidrag för vård av deras mindre syskon. Och det är den sociala delen och i synnerhet språkutvecklingen som även barnpedagogerna på dagiset, Susanna Gustavsson och och Badri Abdi värnar om:

- Eftersom jag jobbar i Rinkeby så är det svenska språket väldigt viktigt. Om man börjar senare, alltså som i tre års ålder så kan det bli svårare att uppnå ett bra språk innan man börjar skolan. Vi jobbar mycket med språk, betonar Susanna Gustavsson.

- Självklart, säger Badri Abdi, barn SKA lära sig svenska. De ska gå i förskola och lära sig svenska. Detta är viktigt.

Att språket är viktigt är alla eniga om och på den förskolan genomsyrar språkutvecklingen hela verksamheten, berättar Susanne Gustavsson.

KD:s Sven Påfvels anser dock att tryggheten går före och att barn som bara är tre år gamla hinner lära sig språket både snabbt och bra:

-Vårdnadsbidraget gäller ju fram tills barnet är tre år och jag är fullt övertygad att barnet hinner lära sig tillräckligt god svenska som andra barn som har gått på vanligt dagis, säger Sven Påfvels.

Det är skönt med tvåspråkigheten hos våra barn - alla här är ju tvåspråkiga säger Mensura Mesanovic en erfaren barnpedagog som arbetar i förskolan. Det bästa skulle ha varit att även småttingar, från början av sitt liv, får hjälp och stimulans i svenska och i sitt modersmål, säger hon .

Kenneth Hyltenstam, som på Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet just nu forskar i det hur barns ålder påverkar språkförmågan och inlärning, håller med:

- Barn lär sig och har förmåga att lära sig språk väldigt väl ganska upp i åldrarna - kanske fram till puberteten i alla fall och även senare naturligtvis. Människor lär sig språk hela livet - men det bästa är ändå att få stöd i båda språk så tidigt som möjligt, säger Kenneth Hyltenstam från Stockholms Universitet

På gården på dagiset i Spångadalen springer barn i snön och alla ser de lika ut. Kanske de som blir mindre lika finns utanför. Fast inga eniga röster kan bekräfta det.

Reporter Olgica Lindquist

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".